Dahlia nu oppotten of niet?

Dahlia boeket in zalm en roze

De afgelopen weken is er in de tuin al veel gedaan. Het verzakte terrasje is strakgetrokken, de tuinbank heeft een nieuwe plank gekregen en is geverfd en ook de pergola is vernieuwd. Het gras is gemaaid, de borders bemest en de rozen gesnoeid. Wat mij betreft kan het voorjaar beginnen!

 

Maar je kunt nog niet met alles beginnen. Zo moest ik afgelopen week mijn oudste dochter afremmen. Ze heeft namelijk een enorme hoeveelheid dahlia’s gekocht bij de Lidl. Opgetogen verteld ze me hoe WEINIG ze ervoor heeft betaald. Ik denk ondertussen aan de rekening van mijn dahlia’s ‘Rip City’. Dat was een rib uit mijn lijf. Maar dit terzijde.

 

Mijn dochter vraagt me of ze de dahlia’s al kan oppotten. Ze zegt: ‘Ik kan ze toch wel voor het raam in het schuurtje zetten?’ Ik begrijp haar wel, ze heeft last van lentekriebels. Maar het is te vroeg. Ik pak mijn agenda erbij. Daarin schrijf ik – ook om mezelf te beschermen tegen zulke opwellingen- wanneer ik wat kan doen in de tuin. Daar staat het zwart op wit. Eerste week van april: Dahlia’s oppotten. En daarachter onderstreept, eerder heeft geen zin

 

Alleen voor diegene die dahlia’s willen stekken is er een uitzondering. Die dahlia’s kun je nu binnen oppotten. Hoe je dahlias kan stekken lees je hier: 5 tips Dahlia's oppotten en stekken

 

De dahlia’s van mijn dochter gaan in de kelderkast. Net als de dahlia’s van mij. Donker en vorstvrij. 

 

Laten we eerst maar eens van de lente bloemen genieten!


Fijne week

Hetty

romantische rozentuin

Lezers die zich afgelopen week hebben opgegeven van harte welkom.

Primula.
Laten we vooral van de lente bloemen genieten. Primula.
Ze staan in een grote pot.
Iris reticulata Katharina Hodgkin
Iris reticulata Katharina Hodgkin 
Iris reticulata 'Harmony'
Iris reticulata 'Harmony'
kievitseitje
Het eerste kievitseitje!
Krokussen in het gras
Krokussen in het gras
Narcis Jetfire
Narcis 'Jetfire'.
Narcis 'Peeping Tom'
Narcis 'Peeping Tom'. Heel sterk en vroeg!
Ipheion 'Tessa'
Ipheion 'Tessa'

Wat je de eerste week van maart kan doen in de tuin:
Je kunt de borders bemesten. Ik heb DCM mix2 gebruikt, maar ik weet niet of je dit overal kan kopen. Culterra is wel overal verkrijgbaar en dat kan ook. Of laat je informeren. Kijk op de verpakking voor de hoeveelheid per m2.
Heb je de rozen al gesnoeid? Doen.
Wil je nog rozen planten, je kunt ze nog tot half april bestellen op kale wortel. Lees waar en hoe je het doet: Rozen planten stap voor stap.

Mijn comments op jullie posts:
Margriet: De muurverf blijft prima zitten. Probeer het maar eens op een paar oude potten met een restje verf!
Zem: Wow, van weggooi potten naar designerpotten. Bedankt voor het compliment.
Lisa: It is great fun to colour your old terra cotta pots. I am pleased to hear you did it too!
Marthy: Dank je voor het compliment. Misschien heb je ook nog wat potten in Frankrijk en kan jij er mee aan de slag 











 

Reacties

  1. De dahlia's die ik gekocht heb zullen ook wel meer gekost hebben dan die bij de Lidl, jammer dan. Ze liggen nu nog in een donkere ruimte, 2 april gaan ze mee naar de Franse tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelukkig schrijf je dit net op tijd, want ik was net van plan ze te gaan oppotten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. I don't grow dahlias but I love to see them in other gardens. I have been out in the garden this past week. I have been cutting back stalks and picking up sticks. We had some spring-like weather. It is going back to winter temperatures this week. It sounds like you have got a lot accomplished the past week or so. Have a great week Hetty.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten