Omarm de herfst

De afgelopen dagen lijkt het wel zomer. Volop zon en 20 graden op de thermometer. Maar als ik ’s morgens opsta weet ik dat de herfst er aan komt. De kou bijt aan mijn rug. Het stemt me altijd een beetje droevig. Is de zomer nu al voorbij? Mijn jongere broer ziet dat anders. Hij appt me: je kunt de herfst maar beter omarmen. 


Dat is een mooie gedachte. Hij heeft natuurlijk gelijk, de herfst is ook prachtig. ‘s Ochtends vroeg bewonder ik het zonlicht dat door de mist schijnt. Wow, die banen van licht lijken zo uit een filmset van Steven Spielberg te komen. Al moet ik daar wel een kanttekening bij plaatsen. In de film gebruiken ze daarvoor waarschijnlijk een rookmachine, hier in de tuin is alles Puur Natuur. 

 

De spinnenwebben worden door de mist zichtbaar gemaakt. Sommige spinnen werken slordig en andere netjes. Planten worden ingesponnen en er zijn meterslange draden die nergens naar toe lijken te gaan. De spinnen wereld is wonderlijk; dat zie je alleen in de herfst.

 

Zodra de mist is opgetrokken en het warmer wordt, verschijnen de vlinders. Het zijn er veel! Allemaal dagpauwogen. Ik tel er wel 12 in de achtertuin! Ze zitten met z’n allen op de herfstaster. Zelfs in de zomer heb ik niet zoveel vlinders in mijn tuin gezien. 


Het zet me aan het denken. Herfst, misschien ben je toch niet zo slecht. Ik ga mijn best doen om je te omarmen.


Fijne week! 

Hetty

romantische rozentuin

Nieuwe volgers, veel leesplezier.

De mist maakt de tuin geheimzinnig.
De laatste rozen.
Dit is rosa Frühlingsduft, de roos geeft nabloei tot de herfst!
Roos gevangen in een web van draden.
Tithonia.
Verbena.
Sommige spinnen werken netjes.
Keurig.
Deze is wat slordiger!
Als de mist optrekt komen de vlinders.
Zoveel dagpauwogen heb ik deze zomer nog niet gezien.

Mijn comments op jullie posts
Lisa: Cheer up, every flower counts!
Zem: Zet de potten met bloembollen dicht bij het raam. Zo kan je vanuit je warme huis komend voorjaar van de bloemen buiten genieten.
Marthy: Wat grappig dat je vroeger bij Bakker hebt gewerkt. Ik heb hem wel eens in de tuin gehad. Hij kwam de bloembollen fotograferen. Dan kijk je ook gek op kan ik je zeggen!
Margriet: Zonnetje op de rug, ideaal weer om bloembollen te planten. Heb jij ze al in de grond? Ik heb nog even te gaan.














 

Reacties

  1. Prachtige serie Hetty, mooi toch de herfst op deze manier, beter dan met wind en slagregens. Nee ik heb nog geen bollen geplant, ik moet nog potgrond halen om de bakken te vullen. Ben wel benieuwd naar de bollen die ik gerooid had en nog in de kelder liggen......

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I have to say I agree with your brother. Autumn is one of my favorite times of the year. You have captured it beautifully in your pictures this week. I love seeing the spider webs glistening with dew.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie foto's, Hetty en een mooie beschouwing.
    De herfst roept inderdaad dubbele gevoelens op: prachtige lichtval die een gevoel van schoonheid geeft en daarbij de melancholie van het absolute einde van de zomer en het verval.
    Maar mijn potten met bollen staat voor het raam: dat wordt volop geniet en volgend voorjaar!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten