Voorzaaien van eenjarigen heeft dit nut?

September. Ik zie dat de herfst mijn tuin in is geslopen. De eerste spin heeft een web gemaakt. Tijd om de balans op te maken van de eenjarige zaailingen.

 

Laten we beginnen met de Zinnia’s die ik in maart op de vensterbank zo fanatiek heb voor gezaaid. Wat is daarvan terecht gekomen? Bitter weinig. Ik heb welgeteld vijf planten. Vijf!! En dat uit drie zakjes met zaden. Zinnia’s zaaien hebben meer zorg nodig dan dat ik hun kan geven. Hier kan ik beter mee stoppen. Van het siergras (Panicum), dat zo leuk in boeketten en eenjarigen staat, is helemaal niets opgekomen. Ik ga die grassen volgend jaar gewoon bij de bloemist kopen.

 

Maar er zijn ook successen te noemen, zoals Ipomea ‘Grandpa Ott’. Ze groeien op het hekwerk waar verleden maand de lathyrus nog bloeide. Ipomea heeft hemelsblauwe bloemen. Zodra de zon opkomt, gaan de bloemen open. Na de lunch is het met de bloei gedaan. In Engeland noemen ze deze bloem Morning Glory. Ik begrijp nu waarom. Ik heb ervaren dat de zaden snel ontkiemen. Dus binnen voorzaaien is niet nodig. 

 

Nog een topper, zonnebloem Valentine. Deze zachtgele zonnebloem wordt ongeveer 1.50 m  hoog en waait daarom niet zo snel om. Kiemt ook gemakkelijk, dus waarom in maart al die zaailingen op de vensterbank?


En wat dacht je van Tithonia, 1.50 m hoog met oranje bloemen. Gaat pas groeien na de langste dag. Waarom ga ik ze binnen zaaien? Waarom niet begin juni buiten in de grond!

 

Conclusie: Ik ga binnen niet meer voorzaaien. Ik kies voortaan alleen snel kiemende soorten. En als ik volgend jaar schrijf dat weer bezig ben met het zaaien van Zinnia’s, herinner me dan aan dit blog. 

 

Want ik blijf natuurlijk wel een tuinvrouw en het bloed kruipt waar het niet gaan kan!

Fijne week

Hetty

romantische rozentuin

De nieuwe volgers van afgelopen week, van harte welkom en veel leesplezier.

Ipomea Grandpa Ott. 
Twee van de vijf Zinnia's in mijn tuin.
Wel mooi!
De kleine zonnebloem Valentine. Die hou ik erin.
Tithonia, groot, hoog maar staat zonder steun.
De gezaaide Panicum is niet opgekomen. In plaats daarvan heb ik het gras Stipa tenuissima pony tails gebruikt. Dat gras is veel gemakkelijker te kweken!

Mijn comments op jullie posts:
Ellen: Ook de zinnia's zal jij wel in de pluktuin halen. Ik zal er ook wat vaker naar toe moeten gaan!
Lisa: As you can read above, not everything goes tremendously wel! But I wish you a sunny day.







 

Reacties

  1. Bij mij is slechts 1 zinnia plant nog in leven, maar er zit ook maar 1 bloem in, ik had 2 zakjes zaden☻ De Morning glory heet bij mij Blauwe Winde en doet het geweldig. De voorgezaaide plantjes werden opgegeten, uiteindelijk stopte ik ze maar zo in de grond en nu aan het eind van de zomer bloeit het uitbundig, evenals de lathyrus, die nu pas vol in bloei staat.........

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten