Een carrière of een affaire?

le jardin plume

Bonjour. Toen ik opgroeide in Frankrijk op het terrein van le jardin plume (omgeving Rouen) droomde ik van een carrière. Ik droomde dat ik ooit in een van de borders zou schitteren, bewonderd door de vele bezoekers van le jardin plume. Ik droomde…. tot het moment dat Madame Hetty kwam.

 

Zij heeft een onuitspreekbare naam. Ik ben Française en spreek de H niet uit. Daarom noem ik haar Madame Etty. Mme Etty kocht mij en nog enkele anderen. We verdwenen in twee bruine zakken. De autodeuren vielen met een klap dicht. Beng, beng en weg reden we.

 

Twee dagen stonden we in de auto en hebben we geen drinken gekregen. Toen mochten we uit de auto. We staan nog maar net buiten of Mme Etty rolt het tapijt voor haar rijdende huis op en legt dit in de auto. Wij worden in de bruine zakken er bovenop gezet. Beng, beng slaan de deuren. Weg. Alweer!

 

Aan het eind van de dag mogen wij er gelukkig uit en ontdekken dat we op een camping staan. Geen tuin, geen bewonderende blikken naar ons. Wel huilende kinderen en stinkende barbecues. Na drie dagen rolt Mme Etty het tapijt op. De deuren gaan open en dicht. Beng, beng. Weg.

 

Een nieuwe camping. Wij krijgen nu een plek op de hoek van haar rijdende huis. Naast het tapijt. Dan! Mon dieu…Non! Un chien! De hond licht zijn poot… en plast op ons!! Mme Etty spreekt tegen de hond in haar vreemde taal en de hond neemt de benen. Wij worden afgespoeld, krijgen drinken, een plek in de schaduw; aandacht.

 

Alors, we vertrekken opnieuw. Mme Etty wil naar zee. We wiebelen weer een dag op het opgerolde tapijt in de auto. Aan zee is het prima tot de wind opsteekt. De wind is zo hard en zout! Mme Etty zit in haar rijdende huis en let niet op ons… Wij laten de blaadjes vallen van alle tension; alle stress. 

 

Totaal verreisd komen we een week later dan eindelijk in haar tuin. Non, het is helemaal niet wat ik ervan verwacht had. Totdat Mme Etty een plek voor mij vindt naast de roos Comte de Chambord. 


Qui! Un Comte … een graaf!!

 

Zelfverzekerd stel ik me aan hem voor. ‘Je m’ appelle la guimauve à feuilles de chanvre’. Ik zou natuurlijk nooit zeggen dat ik hier -in Les Pays Bas- hennepstokroos genoemd word. 

 

‘Cher guimauve’, flirt le Comte met zijn zoetgevooisde stem. 'U ziet er ravissant uit'. Ik sla mijn ogen neer en lach ondeugend: Monsieur Le Comte… 


Wat is hij charmant. Oh, la, la, ik kan niet wachten tot zijn wortels de mijne raken!


fijne week

Hetty

romantische rozentuin

De nieuwe volgers van afgelopen week, van harte welkom en veel leesplezier.

le jardin plume
Ik droomde van een carrière 
le jardin plume
in de borders van Jardin Plume.
le jardin plume
Waar ik bewonderd zou worden.
Hennepstokroos, Althaea cannabina,
Maar ik ging op reis naar Les Pays Bas.
Hennepstokroos, Althaea cannabina,
Mijn naam is: la guimauve à feuilles de chanvre. Of in het Nederlands: hennepstokroos.

Mijn comments op julie posts:
Cita: Misschien staan de zaailingen op een plek waar eerder lathyrus heeft gedaan. Daar houden ze niet van. Maar probeer het volgend jaar. Ik link nog een eerder bericht over zaaien van Lathyrus. Lathyrus zaaien stap voor stap Succes en niet opgeven hoor!
Margriet: Fijn dat je toch nog wat bloemen in je lathyrus hebt gekregen. En de kleuren lijken met prachtig!
Lisa: Sorry for you, no Lathyrus flowers. But you can imagine their scent.
Zem: De overblijvende Lathyrus 
zijn ook erg mooi en je hebt er totaal geen werk aan. Dat heeft ook zijn voordelen.
Groengenot: Zo'n klimrek is precies iets voor in jouw tuin. En helemaal eco en bio. Top!









 

Reacties

  1. Je kunt zo een boek schrijven met je fantasie, haha. Oeh lala............

    BeantwoordenVerwijderen
  2. The hemp holly is sweet. I love the story of it coming to your garden. I hope it never disappoints.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten