Een kwestie van durven.

Hierboven een foto van mijn klimroos Felicité et Perpetue. Het is een historische roos die maar één keer bloeit. Na de bloei kan je de roos snoeien.

 

Echter na 25 jaar het is een warrig geheel geworden. Vol met dood hout. De vogels vinden dat fijn en maken regelmatig nesten in de roos. Maar ik heb een besluit genomen. Na de bloei ga ik de roos helemaal tot de grond toe terugsnoeien. Het is een beetje spannend, want dit heb ik nog nooit gedaan. Maar ik heb vertrouwen in de groeikracht van deze klimroos. 

 

Tip: Als je een roos als deze, met veel vlijmscherpe doorns gaat snoeien, doe dit dan op een sombere dag. Je kunt ter bescherming dan je lange broek en jas aandoen. Doe dit nooit met je korte broek en T-shirt. Ik spreek uit ervaring, je zit na zo’n karwei onder de schrammen.

 

Daar sta ik dan; lange broek, dikke jas, snoeischaar, takkenschaar, trap, een lege kar….alles klaar voor de actie. Er komt een flashback bij me op. Ik zie mezelf in het zwembad voor het eerst op de hoge springplank staan. Neus dicht. Durf ik? Ik spring……ik durf het.

 

Nu de roos. Ik durf dit!

 

Ik snoei me een weg door de takken. Bezeer me aan de doorns, trek de takken van de rozenboog en sjor alles in de kar om die daarna naar de stort te brengen. Na de lunch veeg ik de laatste takjes weg. 

 

Wat is het kaal. Zelfs in de kamer is het lichter. De roos krijgt wat rozenmest en na bemoedigende peptalk van mijn kant moet hij weer gaan uitlopen.

 

Zo zie je maar weer. Tuinieren is een kwestie van durven en doen.

Fijne week

Hetty

romantische rozentuin

Nieuwe volgers wat leuk dat jullie erbij zijn.

Het is een warrig geheel geworden
Na het snoeien. Het is een kale boel.
En er is veel snoeiafval om weg te brengen.
Het eindresultaat. 
Links een clematis tegen de rozenboog en rechts de nieuwe scheuten van de roos.
romantische rozentuin eind juli
Maar er zijn ook mooie plaatjes....
romantische rozentuin eind juli
De romantische rozentuin eind juli
romantische rozentuin eind juli
Volop in bloei.

Mijn comments op jullie posts:
Jan: Jij houdt ook van geel. Tegen de tijd dat geel helemaal 'hot' is, hebben wij alvast een prachtige collectie gele planten. Misschien zijn we wel trendsetters! 
Lisa: Every colour is beautiful. And green flowers? I have sown some greenish zinnia's. They are not in flower jet, but I have high hopes. Maybe you like those too. 
Zem: Great Dixter is een heel inspirerende tuin. Met veel heldere kleuren.








 

Reacties

  1. Ik moet de Kew rambler snoeien, ik stel het steeds uit, nu bloeit hij prachtig.
    Zien snoeien doet ?

    Gr Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hetty you are brave to tackle that huge rose. It will much happier after it recovers. The clematis on the opposite side is huge too. Do they normally bloom together or do they bloom at different times? I am sure it is pretty no matter when they bloom.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gedurfd hoor! Je tuin is prachtig met al die paarse bloeiers, wat een bossen lavendel! Snoei je die ook?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Stoer hoor, maar ze vast zo sterk als de heiligen waar ze naar genoemd is ; mijn seagull ( of was nou toch een bobby james , humm) groeit en bloeit vooral ook lekker door tot frustratie van manlief , die dacht dat het nu toch echt wel eens klaar was , hahaha.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. You have a beautiful garden.... but I think you know that :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Stoere meid! Soms moet je wel eens flink ingrijpen.
    Je tuin is werkelijk prachtig, een lusthof.
    Hartelijke groeten, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten