Wanneer is de beste tijd om rozen te stekken?

Rozen stekken. Het verhaal begint verleden jaar in juni. Zodra de ouderwetse geurende roos Fantin Latour -foto boven- is uitgebloeid, heb ik daar zes stekken van ongeveer 15 cm van genomen. De stekken stopte ik in potgrond en dekte het geheel af met een plastic zakje. Helaas had ik geen plastic waterfles, want dat is nog beter. Knip de bodem eruit en laat de dop eraf voor beluchting.

 

Een week of zes later zaten er al worteltjes aan een van de stekken. Die stek heb ik in een grotere pot verplant. In het najaar was de stek al zo groot dat deze in de tuin bij de moederplant kon worden geplaatst.

 

Een successtory!

 

Aangemoedigd door dit succes nam ik in oktober ook wat stekken van de klimroos Mme Alfred Carrière. De stekken bleven de hele winter in leven, maar toen ik in het voorjaar keek of er al iets van wortels te bespeuren was bleek er niets te zien. Wel waren er knobbeltjes aan het uiteinde te zien. Ik stopte de stekken weer terug in de grond. Geduld Hetty, geduld.

 

Dit jaar bloeide de roos Fantin Latour weer met de prachtige roze bloemen. En bij de moederplant……. Daar bloeide ook de kleine babystek. Zo snel kan het dus gaan.

 

Nu ik dit schrijf denk ik aan de stek van de klimroos met de knobbeltjes. Zou dat nog iets zijn geworden? Voorzichtig haal ik de stek uit de pot. En jawel, ook daar zitten nu worteltjes aan. Ik vind ook nog een derde stek, waar ik -heel onverstandig- geen label met de naam bij heb gezet. Een prachtige stek, maar wat is dit voor roos? Is het Queen of Sweden, Alexandra Princesse de Luxembourg, of toch Prince Jardinier? Wat er ook uitkomt het is sowieso een Royal.

 

Mijn voorzichtige conclusie: 

Waarschijnlijk heeft het stekken in juni een grotere slagingskans.

En mijn tip:

Vergeet niet de naam op te schrijven. Anders duurt het nog jaren voordat je weet welke roos je hebt gestekt!

Fijne week

Hetty

romantische rozentuin

Nieuwe volgers van deze week, van harte welkom op mijn blog.

De stekken onder het plastic zakje. Zet ze vervolgens op een donkere plek in de tuin.
Zes weken later zijn er al worteltjes te zien.
Plant de stek in een pot
Oktober, de stek van de roos Fantin Latour gaat in de tuin
Ik neem in oktober stekken van de klimroos Mme Alfred Carrière
Linker pot, de stekken in het voorjaar de rechterpot is de onbekende roos.
Eind juni. De knobbeltjes zijn inmiddels uitgegroeid tot wortels. Toch nog gelukt!
Er is nog genoeg stek materiaal in mijn tuin.
 

Roos Jasmina.

mijn comments op jullie posts:

Margriet: Ik moet toegeven, planten sjouwen in de metro? Het moet niet veel gekker worden.
Lisa: The open garden days are over. Time to relax and enjoy the garden.
Onbekend: Je schrijft: niet op een winderige plek planten. Oeps, dat valt niet mee hier aan de kust. Ik denk dat ik weer een miskoop in huis heb gehaald met de Salvia Black and Blue. 



















 

Reacties

  1. Goede stektips!
    Vooral de tip om de naam erbij op een label te schrijven.
    Zo zit ik nu weken te wachten op het resultaat van twee tomatenrassen, die ik waarschijnlijk met een duf hoofdje verwisseld heb.
    Hartelijke groeten van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat van die namen, zo herkenbaar. Ik had bij al mijn zaailingen thuis netjes prikkers gedaan met de naam er bij of stickers op de potjes. Maar als je dan net als ik, onhandige kluns een grote bak laat vallen en alles uit de potjes is gevallen dan weet je het ook niet meer. Of als je man doordat je met je been in het gips zit, gaat uitplanten en het volgens hem niets uitmaakt waar iets staat als het maar groen is...Met daarbij de slakkenvraat, ik ben het spoor bijster☻

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh my gosh Hettie. You have a green thumb. Anything you plant grows. Congratulations on such success. Your garden is looking good in the pictures too. Have a great week.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten