De lente is langzaam.

 peren bloesem
Nu de nachten zo koud zijn en het overdag ook niet echt warm is, gaat alles langzaam. Eindelijk staat de peer voor ons huis in bloei. Verleden jaar zaten er rond deze tijd al kleine peertjes aan. Nu bedekt de sneeuwwitte bloesem de knoestige takken. De peer brengt iedereen in verrukking. Er wordt afgestapt, telefoons uit de broekzakken getrokken en foto’s gemaakt. Zo gaat het al heel de week.

De lente is langzaam. Herinner je het zomerse “corona weer” nog van verleden jaar? Wij waren allemaal stilgevallen, maar de lente ging snel. De peer bloeide drie weken eerder! De tulpen die eronder stonden gingen open en een paar jaar dagen later verschrompelden ze door de hete zon. Maar dit jaar gaat de lente langzaam.

 

Het is heerlijk om eindeloos van de bloeiende tulpen te genieten. Je hoort er mij niet over klagen. Maar dat de lente langzaam gaat, heeft ook een keerzijde. Ik leg het jullie uit want achter de schermen.......

 

Half maart heb ik binnen, naast de computer, een heleboel zaden gezaaid. Trouwe lezers weten, dat ik ook een twintigtal dahlia’s heb opgepot. En die dahlia’s heb ik gestekt; wat resulteerde in nog meer planten! Al deze planten geven me nu hoofdbrekens. Want ze groeien uit tot slappe slungelige zaailingen en de dahlia’s veroorzaken een oerwoud aan grote planten. Ze MOETEN naar buiten. Maar ik heb geen kas en buiten vriest het soms nog een enkele graad. Het kan niet. De lente is langzaam!

 

In mijn optimisme had ik gedacht dat deze planten vanaf begin april buiten gemakkelijk verder konden worden opgekweekt. Echter niet dit jaar, nu de lente langzaam gaat. Toch moet ik wat. Online bestel ik een plastic kasje. Dit wordt gelukkig de volgende dag al bezorgd. In het kasje prop ik de dahlia’s op en onder elkaar. Afkoelen moeten ze. Afharden!

 

De lente mag buiten langzaam gaan, maar binnen……Binnen ging de lente razendsnel! 


Fijne week

Hetty 

romantische rozentuin

De nieuwe volgers van deze week van harte welkom.

peren bloesem
De peer voor ons huis...peren bloesem met tulpen
....daaronder de tulpen.
peren bloesem
Er komen veel bijen op af.
kleine peertjes aan boom
Verleden jaar zaten er rond deze tijd al peertjes aan!
tulpen Whispering Dream
Lang genieten van de tulpen Whispering Dream.
botanische tulpen
Botanische tulpen, klein maar fijn.
tulp Slawa met bij
Tulp Slawa.
potten met narcissen
Het gras bevroren.
manden met zwarte tulpen
Nog maar net in bloei!
 Een jungle aan planten. Binnen ging de lente razendsnel.
dahlia in plastic kasje
In mijn kasje: Dahlia's nemen zelfs twee etages in beslag!!

Mijn reactie op jullie comments:

Lisa: Thanks for your comments on my post. I love to plant tulips every year. And guess what? I'm thinking about Spring 2022 already!
Carina: Het planten van bloembollen moet je in etappes doen. Dan gaat het best. Ben jij al zover met je tuin om er van het najaar bloembollen in te zetten?
Margriet: Ik begrijp jouw kleindochter helemaal. Schelpen zoeken is heerlijk. Ik heb al een paar mooie wulken gevonden. Daar kan ik wat mee! Je zult het nog wel zien.
Onbekend: Nooit en schelpenpad gezien? Je woont vast ver van zee. 



Reacties

  1. Nou wat gaat het langzaam, die lente. Hier slungelt alles ook op de vensterbanken. Ik heb eea al mee naar de tuin genomen en in van die soort curverboxen gezet. Dat gaat wonderwel goed. Een paar tomaten staan al een week in de tuin en overleven de nachtvorst nog steeds!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hetty een vraagje: Houd jij je bollen in de grond zitten en in de potten of rooi je ze en plant je ze opnieuw in de herfst? Ik vraag het omdat bij dit jaar twee groepen tulpen niet terug zijn gekomen en ik ergens las dat je ze eigenlijk uit de grond moet halen omdat het te koud{ ?} is in de grond in de zomer???

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Daar ga ik een post over schrijven Margriet!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goedemorgen Hetty,
    Kan mij voorstellen dat de planten die binnen staan eigenlijk moeten afharden. Dit zijn de momenten dat we zo graag een kas zouden hebben. Maar ja die neemt weer een stuk van je prachtige tuin af. Mooie foto's van de peer in bloesem!! Vandaag een lekker portie regen, iets wat de tuin ook wel kan gebruiken. Het is hier onwijs droog in mijn tuintje.
    Heerlijke dag gewenst.
    marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Hetty, wat een prachtige foto's van de sierpeer en alle tulpen . Ben heel benieuwd naar de post over wat en hoe met de tulpenbollen.
    Zeker kan ik al bollen gaan planten want de tuin is zo goed als klaar. Heb afgelopen jaar ook al wat narcissen en tulpenbollen geplant, en er staan ook al heel veel pollen met blauwe en witte druifjes en ipheon/oudewijfjes en meer van dit soort verwilderingsbolletjes in. Dus nu kunnen er narcissen enz in. Moet zeggen dat ik het inderdaad wel een klus vind. Poot jij de bollen gewoon tussen de vaste planten in? Fijne week verder Hartelijke groet, Carina

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten