Lente blog. Top 3 bloembollen in wit.

Romantische rozentuin, lente

Zoals beloofd dit keer een lente blog over de tuin. Want wie verlangt er nu niet naar bloemen? Hoewel er in de lente over het algemeen veel gele bloemen bloeien leek het me leuk om mijn top 3 van witte bloembollen onder de loep te nemen. 

 

Onder het kamerraam staat de Leucojum aestivum schitterend  te bloeien. Dit bolgewas wordt ook wel zomerklokje genoemd. Een idiote naam, want ze bloeien in maart april. Leucojum is een bolgewas uit de narcissen familie, dat naar mijn idee te weinig wordt aangeplant. Het lijken net enorme sneeuwklokjes op lange stelen. Ze staan al jaren in mijn tuin en vermeerderen zich zelfs. Leucojum is ideaal om in een vaas te zetten. Slechts een paar bloemen geven al een fantastisch effect. 

 

Narcissen. Nog zo'n topper van betrouwbaarheid zijn. Ik geef de voorkeur aan lage soorten, want hier aan de kust waait het altijd en soms hard! Er is voor mij niets zo teleurstellend als een bos geknakte narcissen in de tuin. In de achtertuin staat Narcis 'Ice Wings' in onschuldig wit; zo schattig en fijntjes. Meer dan 12 jaar bloeien ze al op deze plek. Als dat niet een teken van betrouwbaarheid is, dan weet ik het ook niet meer.

 

Door naar de tulpen. Er zijn er vele in wit, maar mijn favoriete tulp is 'Purissima'. Het is een grote stevige tulp. Sterk, wit en vroeg, wat wil je nog meer? Ze komen verschillende jaren terug. Maar...... het zijn tulpen, je kan er natuurlijk niet helemaal van op aan. Ik hou er rekening mee dat de helft opnieuw bloeit. 'Purissima' heeft ook een “broertje”. Dat is de tulp 'Exotic Emperor'. Dezelfde eigenschappen, maar dan met een groene vlam. Samen zijn ze een sterke combinatie, die ik al vaak heb toegepast.

 

Enthousiast over mijn top 3? Schrijf ze op in je agenda. Want tegen de tijd dat je bloembollen moet bestellen lig je misschien op het strand te luieren en denk je er niet meer aan. 

 

Op de agenda dus, voor de maand augustus!


Fijne week

Hetty

romantische rozentuin

Nieuwe lezers van harte welkom

Leucojum aestivum.
Leucojum aestivum. 
Leucojum aestivum.
Ze noemen Leucojum ook wel zomerklokje, maar dat is misleidend. De bloemen verschijnen in maart/april
Leucojum aestivum.
Net sneeuwklokjes, maar dan 30 cm hoog!
narcissen 'Íce Wings'
De lage narcissen 'Íce Wings' in de achtertuin.
narcis 'Íce Wings'
Betrouwbaar in onschuldig wit.
Tulp 'Purissima'
Tulp Purissima verkleurt van groengeel naar wit.
Tulp 'Exotic Emperor'
Tulp 'Exotic Emperor'. Dezelfde kleur en dezelfde bloeitijd.

Mijn comments op jullie posts:

Carina: Ja!! Ik zie het voor me. Jij op je luchtbed naast de dahlia's. Dat is pas toewijding! 
Margriet: Het lijkt me heerlijk voor jou om naar je dahlia's in de vensterbank te kunnen gluren. Nog even doorbijten en dan spring je weer door de tuin. Wat een fantastisch uitzicht heb je van 10 hoog. Sensationeel.
Geke: Succes met het oppotten. Het is zo leuk om te zien hoe er in een paar weken tijd uit die dorre knollen frisse scheuten groeien. 











 

Reacties

  1. Ja, Hetty, jij loopt altijd een paar weken vóór op het noorden van het land.
    Het zomerklokje maakt hier nog geen bloemen, de narcissen gelukkig wel en bij de tulpen zie ik zelfs de knop nog niet.
    Mooie foto's van een heerlijke voorjaarstuin!
    Hartelijke groeten, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die Leucojum had ik ook bij ons vorige heus, zo mooi bloempje en dan zeker als ze ze macro fotografeert.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. I love that little white daffodil. I will put it on my list and see if I can find it next fall. The white tulips are gorgeous too. Such a clear white.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik was al geïnspireerd in de herfst door je witte bollen en bestelde witte narcissen, tulpen en ranonkels. Maar ze bloeien nog niet hier hoor

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten