Als Koning Winter regeert.

Sneeuwklokjes in bloei

sneeuwklokjes in de sneeuw

De sneeuwklokjes die uitbundig stonden te bloeien op foto 1 zijn verdwenen onder een dikke laag sneeuw (foto 2). Koning Winter heeft met zijn toverstaf Nederland aangetikt. Het hele land is veranderd in een ijskoud sneeuwlandschap. Dat had ik niet voor mogelijk gehouden.

 

Koning Winter regeert. In de tuin is er helemaal niets te doen. De planten in de schuur heb ik nog een oude jas over hun hoofd geworpen. Of dat zal helpen? Het heeft niet veel zin om me er zorgen over te maken. Ze overleven het wel of niet. En als ze het niet overleven dan zijn de kwekers goed af, want ik hou niet van lege plekken in de border!  

 

In plaats van in de tuin te werken maak ik elke dag een grote wandeling. Soms is het ijzig koud, wanneer de snijdende oostenwind tegen mijn wangen blaast. Dan loop ik diep weggedoken in mijn jas langs de velden. Maar bij windstil weer lijkt het wel alsof ik op wintersportvakantie ben. In het bos zie ik een grote kolonie koperwieken. Je herkent ze vlug. Het zijn net lijsters met een koperkleurige vlek onder de vleugels. Wat heb ik hen lang niet gezien. Ze scharrelen in de houtwallen en op het besneeuwde veld naar voedsel. 


Aan de rand van het veld zijn door de wind sneeuwduinen gevormd. Het zijn net golven van de zee, die op het punt staan om te ‘breken’. Wat bijzonder dat sneeuw- en water patronen zo op elkaar lijken. Een bevroren zeegezicht op het land. Dat kan alleen als Koning Winter regeert.

 

Bestellingen voor de tuin worden niet geleverd. ‘Geachte mevrouw, gezien de weerssituatie worden uw …..’Ja, ja, ik weet het, Koning Winter regeert!

 

Maar zodra Koning Winter zijn hielen licht, komt een einde aan dit winterweer. Dan gaan de sneeuwklokjes weer bloeien en komen de krokussen tevoorschijn onder de sneeuw. Dan gaat de vorst uit de grond en worden de bestellingen geleverd. Dan ga ik aan de slag in de tuin.

 

Nog even geduld.... nog even geduld!

Fijne week

Hetty

romantische rozentuin

Alle nieuwe volgers veel leesplezier.

De sneeuw en zon geven een wintersport gevoel.
Krokus in de sneeuw
De krokussen komen door het sneeuwdek.
Sneeuwklokjes in de sneeuw
En sneeuwklokjes zetten dapper door.
golven van sneeuw
Sneeuwgolf tart de zwaartekracht.
golven van sneeuw
Bevroren golven op het land.
sneeuw op takken
Alles ziet er bijzonder uit met sneeuw
IJskristallen
IJskristallen als dennenbomen.
Olijf met sneeuw
De olijf in de tuin tegen strakblauwe lucht. 

My comments op jullie posts:
Lisa: Fortunately winter is on its way. We expect temperatures above zero for this week. I hope your killer winter is over soon.
Margriet: Niet te somber over de olijf. Die kan heel wat hebben. En zeker niet weggooien voor de langste dag. Heel veel bezoekers hebben me voor gek verklaart, maar de olijf liep weer uit in juli na de strenge vorst van 2012/2013!
Thuul: Je bent de mistery guest Thuul!  Wat weet jij van de vijg van mijn vader? Waar ken je mij van?
Carina: Ik hoop dat je bolletjes het overleven. Maar met goede zorg gaat dat zeker lukken. Ik ben nog even naar buiten gegaan om naar de Lathyrus te kijken. Ze staan er prima bij. Sterk zijn ze he!
Ellen: Wat is Toscaanse jasmijn prachtig. Ik heb het even opgezocht want ik kende deze plant niet. Kan -10 hebben las ik. Maar ik weet niet waar je woont. Wij hadden tot nu toe -8 op de thermometer. Ik duim sowieso voor je!
Zem: De dingen die afgelopen week moest doorstaan! Maar het was ook genieten. De vogels hebben mij ook zo vermaakt!

Je kunt ook reageren via het contactformulier. Helemaal onderin.



 

Reacties

  1. Mooie foto's Hetty! Laten we nu maar hopen dat het voorjaar snel komt en we kunnen genieten van alles wat uitbot en de bloembollen die opkomen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige foto's Hetty. Wat is het een cadeautje als je zo'n groep koperwieken ziet hé? Hier was steeds een groepje puttertjes van de echinace aan het snoepen en er kwamen ook steeds 2 goudhaantjes in het prieeltje aan de voorkant zoeken naar insectjes tussen de dorre blaadjes van de clematis. Ik kan hier ook zo van genieten. Ook vind ik het onvoorstelbaar dat de sneeuwklokjes weer zo mooi onder die dikke laag sneeuw uitkomen en inderdaad wat is de lathyrus ook sterk. De natuur is zo mooi. Fijne week gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En bij jou ook die heerlijke winterfoto's! Het was toch een unieke week, we hadden niet gedacht dit nog een keer te kunnen beleven.
    Wat zullen we ook weer blij zijn om onze bolgewasjes te zien; jij hebt een prachtig veldje sneeuwklokjes. Nu moet die grote hoeveelheid smeltende sneeuw maar snel verdwijnen!
    Hartelijke groeten van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. While I am not fond of the snow when it brings bitter cold winds and temperatures with it I enjoy seeing it. Your pictures are incredible. You can take this time inside for planning more pretty displays in your garden. I always love to see crocus peeking out from under the snow. It is a wonderful surprise. Keep warm.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten