Langs eeuwenoude eiken.

Mijn vriendin en ik hebben de sportschool opgezegd vanwege het corona virus. We gaan natuurlijk niet lui op de bank zitten, maar maken nu elke week een "corona walk". Om beurten verzinnen we een wandelroute. Afgelopen week was mijn vriendin aan de beurt. We stappen naar Duinbeek, een kleine buitenplaats in Oostkapelle.

'Links, zegt mijn vriendin,'en weer links'. We komen op het slingerpad dat rondom Duinbeek ligt. Ons oog valt op een bordje waarop wordt uitgelegd dat er bomen worden gekapt. De eiken die hier al eeuwen staan krijgen op die manier meer ruimte.

Vreemd genoeg zie ik niet veel eiken langs het pad, maar verderop aan de westkant van het buiten, staan ze wel. Zo majestueus die grote dikke eiken. Ze boezemen ontzag in. Wat zullen deze eiken allemaal hebben gezien? Chique dames met een parasolletje, verliefde paartjes, kinderen die verstoppertje spelen en heel veel toeristen. Maar ook stormen, oorlog en overstroming hebben ze meegemaakt. De inundatie van Walcheren aan het einde van de Tweede wereldoorlog is de eiken aan de westkant fataal geworden, lees ik later op internet. Vandaar dat ik maar weinig eiken zag aan het begin van het kronkelpad.

We wandelen verder naar de goudviskom. Het is een kleine ronde vijver. Anders dan de naam doet vermoeden zitten er helemaal geen goudvissen in de vijver. Het is een idyllisch plekje in het bos. Vroeger -misschien nu nog- vonden daar heel wat romantische ontmoetingen plaats. Als we aan komen lopen staan er een paar jonge herten op het pad. Misschien zoeken zij ook verkering!

De herfstzon licht alle bomen aan. Het is stil in het bos; geen zuchtje wind. Dat is uitzonderlijk zo dicht aan zee. We prijzen ons gelukkig dat we inplaats van in de sportschool te zweten nu zulke mooie wandelingen in de natuur maken.

Het coronavirus heeft onze ogen geopend.

Fijne week!
Hetty
Volgers die zich afgelopen week hebben aangemeld veel leesplezier.

Eeuwenoude eiken
Aan de westkant van het slingerpad staan er nog veel

We lopen verder.....
........ en zien een rododendron in bloei! 
Dat is vroeg!
Er staan een paar herten op het pad bij de goudviskom.
Het is een idyllisch plekje in het bos.

Mijn comments op jullie posts:
Thuul: Ramblers zijn prachtig, maar inderdaad nogal onstuimig! Probeer jij Marie maar eens in je tuin. Overal te koop. Of kijk op de site van tuincentrum Lottum. Dan wordt kiezen pas moeilijk.
Zem: Ik ken die silo's van Vivara, ze zijn prima. Waarschijnlijk heb ik die ook aan mijn vogelvoerstation hangen. Heb ook een paar silo's uit Engeland meegenomen. ( Toen we daar nog heen gingen, ooit vroeger)
Margriet: De foto van de waterkant is op Ibiza genomen. Gewoon met de telefoon. Het water zo blauw, je zou er naar verlangen!
Lisa: How can one choose from all the roses in the world? The Lady Gardener is a perfect one. I probably will post about her in the coming summer.

Reacties

  1. What a beautiful place to walk. You can exercise your body in the gym but a walk like that provides benefits for the brain and soul as well.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijke wandeling, Hetty. Na Corona kunnen de sportscholen in ingekrompen vorm verder blijven gaan, denk ik. Hier lijkt het soms wel of de vierdaagse gelopen wordt, zoveel mensen zie je wandelen....Zo zie ik jouw buurt ook eens ☺

    BeantwoordenVerwijderen
  3. It is so healthy to walk outside even in winter. It sounds like fun walking with a friend. It sounds like you have beautiful places to walk as they do in the UK. Those big oaks are tremendous.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige route om te wandelen en wat een mooi cadeautjes kwamen jullie onderweg tegen. Prachtige foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een schitterende post met prachtige foto's van deze majestueuze bomen!
    Wat een ervaring tijdens je wandeling.
    (dit is de tweede reactie, de eerste leek in cyberspace te verdwijnen)
    Hartelijke groeten, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zeer mooie wandeling en die herten waren een absolute verrassing. PS: mijn blog is verhuisd van Blogger (waar ik je volgde) naar Wordpress (waar ik je nu zou willen blijven volgen).

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten