Geurende rozen.

geurende rozen in de vaas
Als jullie vandaag in mijn tuin konden zijn..... Als jullie de geurende rozen konden ruiken.... Het kan dit jaar helaas niet, omdat de tuin is gesloten vanwege het coronavirus, maar ondanks dat bloeien de rozen uitbundig.

Hoe zou ik de geur van rozen voor jullie kunnen omschrijven? Het is moeilijk. Ik bewonder vinologen die de smaak van wijn kunnen verwoorden. Zoiets als: vriendelijke wijn met een fruitig karakter, een soepele structuur en subtiele geur van fruit en kruidigheid zoals tijm en rozemarijn. Wat zou een vinoloog zeggen als die de geur van mijn favoriete roos 'Fantin Latour zou ruiken? Hoe beschrijf je een rozengeur? Fris, zoet, fruitig of kruidig?

De kleur kan ik moeiteloos opschrijven. Maar de geur....Ik doe een poging enkele van mijn favoriete geurende rozen te benoemen, maar vergeef me mijn eenvoudige woorden: 

'Fantin Latour': Sterke klassieke rozengeur. Kleur: koel roze. 
'Blanche Fleur': Die associeer ik met oma zeep. Kleur: wit met schelp roze in het hart. 
'Paul's Lemon Pillar': Heeft een frisje in de geur; iets van citrus fruit. Kleur: warm wit. 
'Constance Spry': Ruik ik vanille? Kleur: midden roze. 
'The Pilgrim': Een ouderwets maar frisse geur; een fris toilet zeepje. (Sorry. Wat erg!) Kleur: roomgeel met lichtgeel hart. 
'Mme Alfred Carrière': Een vleugje perzik, maar dan niet zo zoet. Kleur: creme wit met een blosje roze.

De woorden zijn te simpel en doen de rozen te kort. Ik zet een paar rozen in een vaasje. Ook zonder woorden gaat de geur van rozen....

Regelrecht naar je hart!
Fijne week
Hetty


Nieuwe volgers van deze week, ook jullie veel leesplezier toegewenst.

geurende rozen in de vaas
Zet eens een paar geurende rozen in een vaas.
Fantin Latour
Fantin Latour. Klassieke rozengeur. Kleur koel roze.
rosa Fantin Latour
Fantin Latour close up
Blanche Fleur
Blanche Fleur associeer ik met oma zeep. Kleur wit met schelp roze in het hart.
Paul's lemon pillar
Paul's Lemon Pillar heeft een frisje in de geur; iets van citrus fruit. Kleur warm wit. 
Constance Spry in de romantische rozentuin
Constance Spry ik denk dat ik iets van vanille ruik. Kleur midden roze. 
Constance Spry
Constance Spry close up.The Pilgrim
The Pilgrim heeft toch iets fris. Kleur roomgeel met lichtgeel hart. 
Mme Alfred Carrière
Mme Alfred Carrière. Een vleugje perzik, maar niet zo zoet. Kleur creme wit met een blosje roze.
Mijn comments op jullie blogposts: 
Karin: Maybe your Alliums had too much rain last winter. They hate that. I didn't know Allium Sphaerocephalon was native in Spain. I grow them in my garden! 
Jan: Euphorbia, een lekkere plant met een makkelijke kleur, kan overal! 
Lisa: By seeing your package of marigold, reminds me to sow them! About the semicircle supports, a handyman can bend them for you. It is easy. 
Suzan: Een goede tip om de afgeknipte topjes te stekken. Daar heb ik nooit aan gedacht!
Zem: Ongeduldige ik heb natuurlijk alles al voor de ijsheiligen buiten gezet. Het ging goed gelukkig!






Reacties

  1. Oh Hetty, I think you did a fine job of describing the fragrances of your roses. When I looked at the pictures of them I could get a whiff of them.
    Have a great week. Big hugs.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eigenlijk is geur in de tuin heel belangrijk en heeft een meerwaarde.
    Inderdaad heel moeilijk om geuren in woorden te vangen, en ik heb begrepen dat mensen ook verschillen in het waarnemen en waarderen van geur.
    Maar je hebt een mooie poging gedaan, Hetty.
    Hartelijke groeten van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kan mij wel vinden in je vinologische omschrijving van jouw rozen......Geuren ,maar voor mij ook smaken kun je moeilijk omschrijven en is ook persoonlijk.Ik ben benieuwd wat jij onder oma zeep verstaat! Mijn oma had vroeger altijd stukken zeep van Vinolia[ tres chic] en dat is voor mij oma zeep.Nog altijd heb ik die in mijn linnenkast liggen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten