Koop bloemen!

Foto AD
Bovenstaande foto maakte verleden week heel wat bij mij los. Deze bloemen met zoveel vakmanschap geteeld, moeten allemaal in de versnipperaar. Ze kunnen niet worden geëxporteerd omdat de grenzen, van de ene op de andere dag, zijn gesloten vanwege het coronavirus. Mijn hart breekt als ik de foto zie. Het is een catastrofe voor de kwekers. 

In het Westland, waar deze bloemen worden geteeld, ben ik opgegroeid. Daarom weet ik als geen ander wat een leed achter deze familie bedrijven schuil gaat. De kosten voor energie, arbeid, verpakking en plantmateriaal zijn immers al gemaakt. Een kweker is trots op zijn produkt. En nu gaat dit top produkt in de shredder. Het is om te huilen.

Ik zag de slagzin: #BuyFlowersNotToiletPaper. Daar kan ik me in vinden! Het is natuurlijk een druppel op de gloeiende plaat wat ik kan doen, maar toch. Ik fiets naar de bloemen winkel en koop bloemen. HEEL VEEL BLOEMEN. De bloemen zijn spotgoedkoop. Maar een arm vol bloemen kan ik in mijn huis niet kwijt, dus geef ik ook bossen bloemen weg. 

Bijvoorbeeld aan mijn oude buurvrouw in de bejaardenflat. 'Kom even binnen', zegt ze uitnodigend, maar ik weiger pertinent. 'Geef maar een vaas aan door de tuindeuren'. Ik knip buiten op straat de bloemen op maat en schik ze in de vaas. Zelf doet ze het water erin. 'Bedankt!'. Daar ga ik weer op mijn fiets. Geen knuffel. Afstand houden; het voelt voor mij allemaal heel tegennatuurlijk. Wat een wereld is dit nieuwe nu.

De volgende dag bedenk ik dat er nog meer mensen zijn die een bloemetje verdienen. Dus koop ik nogmaals bloemen. Prachtige rozen dit keer. Ik app mijn vriendinnen om ze aan te sporen eveneens bloemen te kopen.

En ook jullie wil ik vragen om bloemen te kopen. Nu we allemaal thuis zitten kunnen we er immers optimaal van genieten. Doe het voor de kwekers! Koop bloemen zolang we nog naar buiten mogen. Koop bloemen, elke week opnieuw.  

Onthou de slagzin: #BuyFlowersNotToiletPaper.
KOOP BLOEMEN GEEN WC-PAPIER.

KOOP BLOEMEN. VEEL BLOEMEN! 
Ik hoop dat jullie gezond blijven deze week.
Hetty 
Ook de nieuwste volgers, veel leesplezier.
#BuyFlowersNotToiletPaper
KOOP BLOEMEN!
#BuyFlowersNotToiletPaper
Nu kunnen we er de hele dag van genieten.
#BuyFlowersNotToiletPaper
De volgende dag. Nog meer bloemen; om weg te geven.
# Buy Flowers Not Toilet Paper.
Bekijk de hartverscheurende video.

Mijn comments op jullie blog posts:
Jan: Prachtige collectie longkruid. Ik heb er geen in de tuin. Best raar eigenlijk!
Lisa: The Haiko in your post reflects the world we live in. And in case you need more mosses, I have plenty in the garden!

Reacties

  1. Heel pijnlijk om te zien. Naast de tuinders zitten ook de arbeiders thuis met een onzekere toekomst.

    Wij zijn bij stalletjes gaan inkopen in het Westland.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I nearly cried when I saw this post. I couldn't watch the video any further than seeing the big machine scooping up the flowers on the floor. It is just too sad. The state of the world is sad. I wish I could buy lots of flowers like this. Enjoy them despite the sadness. You are spreading joy to those who really need it. Peace.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel erg verschrikkelijk wat er allemaal gebeurt.Iedereen heeft er mee te maken.Bij ons ook leed wat dat betreft in ons gezin met een zoon die zijn bedrijf heeft moeten sluiten en dochter die bij hem werkt en nu ook thuis zit zonder werk.Ik kan het nog niet bevatten wat er allemaal gebeurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zeker, bloemen kopen allemaal. Maar in het Westland hebben we ook Koppert Cress, met allemaal cressen die je normaal alleen in een restaurant ziet. Deze gezonde mini groenten worden nu allemaal weggegooid. Maar...als particulier kan je ze ook gaan kopen via een drive-in. Heerlijk en goed voor je weerstand. Dus als je in de buurt woont..... koop een paar dozen en geeft ze weg, net als de bloemen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten