Een heldere kijk.

Een nieuw tuinjaar ligt voor ons. Ik zit vol plannen. Het tackelen van ergernissen staat boven aan mijn lijst. De eerste ergernis heb ik eind december al overwonnen. Het betreft mijn fototoestel.

Het zal jullie zijn ontgaan, maar mijn foto’s vertoonden heel veel vlekken. ( zie foto boven) Ik dacht in mijn onschuld dat het op de lens zat, maar hoe hard ik blies of poetste, de foto’s bleven vol stof. Ik moest elke foto retoucheren. Dat is op zich snel gebeurt, maar soms zit de vlek op een opvallende plek en dan kan ik de foto niet gebruiken. Op naar de fotozaak dus.

Achter de toonbank van de fotowinkel tref ik een rood aangelopen verkoopster aan. Met moeite kan ze zich losmaken van haar stapel fotowerk. Haar collega’s zijn ziek verteld ze me en ze staat er daarom alleen voor. ‘Sorry, het duurt 2 weken voor ik aan het toestel kan beginnen. Tenminste, als mijn collega’s dan beter zijn’. Twee weken wachten en dan maar hopen dat de collega’s beter zijn……? Het zou me niet verbazen dat ze tegen die tijd zelf overwerkt is! Ik neem de camera weer mee. 

Wat nu? Opeens bedenk ik dat er vier km verderop nog een fotozaak zit. Ik bel op en mag de camera meteen komen brengen. Wat een verschil, hier hangt een serene rust. Twee mannen staan volkomen ontspannen achter de toonbank. Het blijkt dat de sensor vol stof zit. Het lijkt wel een sterrenhemel! Deze sensor zit onder de spiegel van het fototoestel. Het stof op de sensor komt door het verwisselen van de lenzen. Stel je voor hoe ik in de tuin, steeds met vuile handschoenen aan en onder erbarmelijke omstandigheden, de lenzen verwissel. Dat moet wel fout gaan.

De volgende dag is de camera klaar en zijn alle stofdelen verdwenen. Met nieuwe energie ga ik de tuin in om alles te fotograferen wat bloeit. Ik zal mijn leven beteren en als ik de lenzen verwissel mijn vuile handschoenen uitdoen. 

Vanaf nu zijn de foto’s helder en dat wil ik zo houden!
Fijne week.
Hetty

Boven een foto van de sensor vol vlekken, onder helemaal schoon!
Galanthus 'Happy New Year'
 Galanthus 'Happy New Year'. Altijd het eerste in bloei!
 Cyclamen onder de pruimenboom. Ze houden van droog!
 Deze cyclaam heb ik laatst gekocht. Dat mooie zilvergrijze blad. Mmmm. 
 De eerste anemoon coronaria 'Mr Fokker'
Rosa 'Marie Pavic'.
 De laatste of zijn het de eerste rozen? Dit is 'Marie Pavic'.
gele roos 'Golden Border'
De zonnige gele roos 'Golden Border'. Onverwoestbaar sterk!

Mijn comments op jullie blogs:
Elly, Wat jammer dat je ermee stopt. Zo vaak naar aanleiding van een post van jou een tentoonstelling bezocht! Bedankt. Het ga je goed en veel plezier in je vrije tijd.
Lisa: What an opportunitie to find a bird like that in your garden. And 124 birds in the garden... all different kinds? Wow!
Jan: bijzondere zaaddozen van de zakdoekjesboom. Die heb ik nog nooit gezien.
Betty: Every day we see the Australian firefighters on the news. I cannot believe the smoke effects the air in New Zealand too. Rain will be the only selution. Let 's hope it comes soon.



Reacties

  1. Oh jee, er bloeit al wel veel bij jou...hier alleen nog maar 1 primulaatje...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I am surprised that you have so much blooming this time of year. Wonderful.
    I have only a few buds on one Hellebore and a few buds on the Witch Hazels.
    It is great that you didn't have to get a new camera and it was cleaned in such a short time.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jij zit duidelijk in een warmer stukje Nederland. Hier bloeien nu mijn vroegste krokus en wat winterbloeiende struiken.
    Hartelijke groeten van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten