Aanvallen!

Jaren terug kreeg ik een stekje van een laagblijvende duizendknoop. Ik was er blij mee, maar het werd een bittere teleurstelling. 

Ik heb de duizendknoop – waarschijnlijk Persicaria affinis- zelden zien bloeien. Maar hij heeft daarentegen een ongekende groeikracht. Hij perst zich door alle planten heen en verstikt zo de minder sterke soorten. Die plant moet weg! Geen gemakkelijke opdracht voor een tuinvrouw tegen zo'n daadkrachtige duizendknoop.

Afgelopen zomer deed zich echter een buitenkansje voor. Door de extreme droogte zijn de bladeren van de duizendknoop verdord en verschrompeld. Dit is het moment om deze opdringerige plant eruit te halen. Aanvallen, op zijn zwakste moment!

Zodra er een beetje regen is gevallen en ik de grond kan bewerken, bind ik de strijd aan. Als eerste haal ik alle vaste planten uit de border. Daarna graaf ik elk stukje duizendknoop op. De plant geeft zich niet zomaar gewonnen. Telkens als er nog een minuscuul stukje duizendknoop opkomt, schep ik het er uit. Ik zit er boven op!

Aangezien deze zonnige border steeds droger wordt ga ik er droogte minnende planten in zetten. Gelukkig hebben rozen hebben geen problemen met de droogte. Ik heb de prachtige roos Graffin Diana al op mijn verlanglijstje gezet. Een donkerrode roos die heerlijk geurt. Bij de roos plant ik lavendel, baardirissen (Iris Germanica) en Salvia Caradonna. Maar er is meer werk verzet:

In de pluktuin zijn de grote rozemarijn planten eruit en heb ik ruimte gemaakt om vijf (!) nieuwe riddersporen te planten.
Het gras in de voortuin is geverticuteerd en door gezaaid.
De tuinbanken en stoelen zijn afgesopt en opgeborgen in de schuur.
Nieuwe aankopen zijn allemaal geplant.  

Tot slot heb ik hennep snippers tussen de vaste planten gestrooid. Het is een mulchlaag om de grond tegen uitdroging te beschermen. Of het helpt weet ik niet, maar het schijnt dat slakken een hekel hebben aan hennep. Dat is sowieso een bonus! 
Wanneer ik de hennep uitstrooi tussen de planten lijkt het wel of er sneeuw is gevallen in mijn tuin. Spontaan begint het liedje van jingle bells door mijn hoofd te spoken.

Ze zeggen dat tuinieren zo rustgevend is. Dat blijkt niet uit mijn verhaal. Geen idee wat voor indruk ik achter laat bij mijn nieuwe volgers. Die zullen wel denken, planten aanvallen, mulchen, kerstliedjes..? Die tuinvrouw is kierewiet!
Fijne week
Hetty
Nieuwe volgers veel leesplezier.
Lege plekjes! Daar kunnen nieuwe planten in.
Nieuw in de tuin, Salvia Caradonna
Deze roos ga ik binnenkort bestellen. 
In de pluktuin heb ik de rozemarijn eruit gehaald. Nu is er plaats voor riddersporen
Het gras in de voortuin was erg dor door de hete zomer. Het is geverticuteerd en doorgezaaid.
In de achtertuin heb ik much gestrooid van hennep.
Ze zeggen dat slakken er een hekel aan hebben!





Reacties

  1. You have been busy! I have never heard about Hemp. I wonder if they sell it around here??? I will have to look around and see if I can try this where the snails eat my hostas. I didn't have as much snail damage this summer. It was too dry. We are in a moderate drought.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik moet je teleurstellen, wij gebruiken al jaren Hemparade in het nachthok voor de kippen.
    Wij hebben het ook uitgeprobeerd om slakken te weren, helaas hier helpt het niet.

    Gr Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten