Mijn vlindertuin.

Dit jaar heb ik een nieuw experiment gestart in mijn containerpotten met éénjarigen. Behalve de mini petunia millionbells heb ik in het midden van elke pot een koolplant gezet. Uiteraard niet een gewoon soort, nee, de decoratieve Toscaanse palmkool. 

Het verrast de bezoekers, zo bijzondere combinatie van bloemen en groenten, maar ze waarschuwen me meteen. Die kolen, daar zijn slakken en duiven dol op. (Het is ook altijd wat!) Gelukkig blijft het onheil uit. De slakken vang ik weg en de duiven hebben alleen belangstelling voor de zonnebloem zaden, die ik hen zomer en winter voer. 

De kolen groeien als kool. In de zomerhitte kleuren ze staalblauw. Het ziet er fantastisch uit. Het valt me op dat deze kolen ook een manier hebben om zo veel mogelijk regenwater te vergaren. Wanneer ik met de slang water geef, zie ik dat al het water via de bladeren naar de stam van de plant loopt. Handig in de hete Toscaanse zomers!

Ze zijn niet alleen decoratief, maar ook eetbaar. Mijn man kijkt bedenkelijk wanneer ik hem dat zeg, een hele winter kool op het menu? Hij is echter opgetogen wanneer ik vertel, dat een koolwitje eitjes op de kool heeft gelegd. Hij is pro rups. Laat die maar eens flink van de kool eten! Ik ben ook pro rups, wat dat betekent straks een massa vlinders in de tuin. 

Dit is materiaal om er een blog over te schrijven en ik begin met het fotograferen van de eitjes. Na een week zie ik de vraatzuchtige mini rupsen aan de sappige bladeren knabbelen. Maar een paar dagen later.…  is geen rups meer te bekennen! Wie heeft mijn rupsen opgegeten?

Daar kom ik een paar dagen later achter. Wanneer ik vroeg uit het raam kijk zie ik koolmezen de kolen inspecteren. Alle bladeren van onder tot boven! Koolmezen, de naam zegt het al. Ze houden niet alleen van zonnebloempitten die ik hen voer, maar eten ook alle rupsen op. 

Koolmezen, bedankt. Daar gaat mijn blog, mijn fotoreportage en mijn vlindertuin!
Fijne week
Hetty
Het koolwitje op de petunia million bells.
De eitjes van het koolwitje op de Toscaanse palmkool
Net uit het ei.
Kleine rupsen na een week
Niet gedacht dat de koolmezen zo vraatzuchtig waren!
Kijk hoe ingenieus het water bij de stam van de plant komt!

Reacties

  1. That pink climbing rose is outstanding! What an entrance. I bet people want to enter your garden even if they don't know you just to walk under the arch of roses. Lucky you having a Great Tit to keep the cabbage whites in control. These are fabulous macro photos of the eggs and cats. Have a great week.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten