Heet!





Het zal niemand zijn ontgaan; wat was het heet afgelopen week. De tuin zucht onder de verschroeiende wind en de zon die alles wil verbranden.

Ik dek elke dag de hortensia’s af met een natgemaakt laken. Wat kan ik nog meer doen? Niets dan me overgeven aan de natuur. Niets dan wachten op koeler weer. 

Maar er zijn planten die helemaal geen last hebben van de zon of de verzengende hitte. Naast de voordeur bloeit Mirthe ( Mythes communis), met schattige kleine witte bloemen. De meeldraden steken er als een kogelrond poederkwastje uit. Het is een mediterrane plant. Ik heb hem wel eens op een camping in Italië naast onze tent gezien. Mirthe heeft het prima!

Een paar meter verder staat de twee meter hoge California tree poppy (Romneya). Ook al zo’n zonaanbidder. Oorspronkelijk komt deze vaste plant uit zuid Californië. Daar weten ze wel wat hitte is. Deze poppy geeft geen krimp. Water geven? Nooit gedaan. Maar bloeien! Onafgebroken. Het is een eyecatcher in de voortuin.

Niet dat iemand er naar kijkt, of dat iemand er voor stopt. De voorbijgangers fietsen snel door naar het strand en de zee. Ze hebben geen oog voor zomer beauty’s in mijn tuin. 

En ik? Ik fiets erachteraan!

Fijne week
Hetty
Nieuwe volgers van harte welkom.

romantische rozentuin

California tree poppy,  Romneya
Lavendel heeft ook geen last van de hitte.
Mirthe


Hortensia onde het laken
De oude thermometer heeft deze waarden nog nooit weergegeven! 
Iedereen zoekt verkoeling...
Ook de vogels in mijn tuin.

My comments, mijn reactie op jullie blog posts:
Marieke: Wat een prachtige bloemen en styling! Je ben niet voor niks uitgenodigd door Ariadne at home!
Jan: Wat een cadeau in je tuin. Een orchis zomaar tussen de houtsnippers!

Elly: Wat een wijsheid in jouw post. Van Elly kunnen we ook veel leren.

Reacties

  1. Ja, Hetty, het is interessant om in onze tuinen te kijken, welke planten deze hitte hebben weten te weerstaan. Tóch kunnen we onze tuinen niet zo maar gaan vol zetten met mediterrane zon- en droogte liefhebbers.
    Stevige buien met wateroverlast én winterse periodes met vorst blijven tot de mogelijkheden behoren. Er staat hierover een zinnige reactie van Menck, die zelf hovenier is, op mijn blog.
    Hartelijke groeten van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik dek de hortensia's nooit af, maar zag dus gisteren dat van een roze, een helft nu bruin is... ach het zij zo . De rozen die de heetste dagen bloeiden, waren in de avond ook allemaal verbrand..dus bruin. Tja, niets aan te doen. Voor de rest is het wel meegevallen, alleen ziet het er niet mooi fris meer uit..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. I heard about the heat wave that struck your area. A good idea how to protect your hydrangeas. We often have these heat waves in the summer. Luckily they don't usually last too long. We are getting a nice cooling rain now. We need rain because it has been so hot and dry and we are just about into August when it is typically hot and dry. You have lots of beautiful heat loving flowers.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten