3 tips tegen de buxusmot.

Archieffoto. Mijn tuin in 2014.
Over de buxusmot raken wij tuinmannen/vrouwen niet uitgepraat. Het is zo’n gedeelde smart die ons allen verbindt. Persoonlijk heb ik geen last van deze mot. Want toen de buxus schimmel in mijn buxus tuin toesloeg heb ik meteen alles gerooid. Alleen in de voortuin staat nog een stukje buxushaag. Die is vreemd genoeg nog niet aangetast. (afkloppen) Maar voor degene die de strijd met de buxusmot nog wil aangaan, heb ik voor jullie drie tips van verschillende tuinvriendinnen op een rij gezet. 

Video van buxusmot in de val 
Tuinvriendin E stuurde me verleden maand de bovenstaande video. Een buxusval vol met prachtige vlinders had ze al gevangen. Ik suggereerde haar om de vlinders op te prikken. Leuk voor in een lijstje aan de muur!  
Het is nu een maand later en ik heb haar gevraagd hoe het met de buxus gaat. Haar buxus ziet er super SAPPIG uit zegt ze. Zonder chemische middelen. Battle gewonnen.

Tuinvriendin B, heeft gespoten met gemalen kalk. Met een speciale verstuiver (zie foto)  spuit ze om de zes weken de kalk vlak onder de eerste groene blaadjes. Het resultaat is geweldig. De buxus is prachtig groen en tot nu toe heeft ze nog maar 3 vlinders gevangen in de val. Ook dat werkt! Battle gewonnen.

De buxusheg van tuinvriendin B. Prachtig groen!
Hier spuiten met kalk
 De kalk
De verstuiver.

Maar het meest grappige verhaal in de strijd tegen de buxusmot  komt van tuinvriendin J. Toen ze een heleboel eitjes ontdekte in de buxus kwam ze op een lumineus idee; stofzuigen! De buren stonden wel een beetje gek te kijken toen zij daar mee bezig was, maar op die manier heeft ze alle eitjes uit de haag gekregen. Na het stofzuigen meteen de stofzuigzak weggooien. Daarna ELKE avond rupsen vangen. Ook stofzuigen geeft dus een prima resultaat! Helaas kreeg ik gisteren bericht dat er een nieuwe uitbraak is van de buxusmot. Dat wordt weer stofzuigen voor tuinvriendin J! Battle onbeslist.

 De buxus rups 

Meteen naar de gifspuit grijpen is dus niet nodig. En de rigoureuze aanpak van mij, alles rooien, hoeft ook niet. Maar als de buxusmot in mijn laatste haag komt dan weet ik al wat ik ga doen.

Niet de motten in de val lokken,
niet spuiten, 
niet stofzuigen…

Gewoon rooien! 
Fijne week
Hetty
Nieuwe volgers van harte welkom.
romantische rozentuin

My comments, mijn commentaar op jullie blogs:

Jannicke: enjoy the slow summer days! I think I will do the same.
Nadezda: love the summer flowers in your garden. But it also good to spend some time in that lovely chair.
Lisa: lovely summer post. Enjoy the sunshine.
Jan: wat zien de tuinen in Groningen er nog lekker groen uit! Hier is het gras helemaal geel. Toch meer regen gehad?
Klaproos: geniet van de vakantie modus. Even energie bijtanken. Prachtige foto’s van je kippen en haan





Reacties

  1. I can just imagine what the neighbors thought when they saw your friend vacuuming the boxwoods. They will talk about that for years to come. ha ha I am not familiar with a boxwood moth. It is a pretty moth. I have only a few boxwoods they don't seem to have any predators.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel origineel, dat stofzuigen, dat was ik nog niet eerder tegengekomen. Gelukkig valt het hier ook nog mee...1 rups hebben we gezien, en toen we na minuten terug gingen kijken, was hij weg, en ook geen andere te zien...opgegeten denk ik, en dat is prima..

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten