Super tip. Verplanten in droge grond.

Hoe het bij jullie is weet ik niet, maar hier is het droog! De kleigrond is keihard. Nu ben ik een tuinvrouw van de oude stempel die alles in het najaar verplant. Dan is de grond vochtig en hebben de planten tijd om aan te slaan voordat de winter komt. In het voorjaar moeten alleen de dahlia’s, wat groenten en de niet winterharde Scabiosa stekken worden geplant. 

Ik wacht op regen.... maar er valt slechts een paar mm. De Scabiosa stekken en dahlia's  roepen elke dag: plant me! Plant me! Maar de spa krijg ik bijna niet in de grond. Gelukkig heb ik lang geleden een super tip van een volkstuinier gekregen.

Laat ik hem eens schetsen, want ik mag hem graag. Hij is stoer, maar spreekt liefdevol over zijn groenten tuin. Traditioneel is hij ook, in zijn tuin gaat zoals het hoort. Geen gekke fratsen van prei tussen de lavendel zoals ik doe. “Daar komt niks van!” Hij heeft vrolijke pretogen die je aankijken vanonder zijn pet en hij is de enige man die ik ken die op klompen loopt. 

Van hem kreeg ik deze gouden tip om te verplanten als de grond keihard is:
Zorg dat de kluit van de plant goed nat is.
Graaf een gat.
Giet het gat vol water.
Wacht tot het water is gezakt.
Plant de plant in het gat en maak het plantgat dicht.
De plant heeft nu voorlopig genoeg water bij de wortels om aan te slaan.

In tijden dat de grond erg droog is doe ik altijd zoals hij het me heeft geleerd. Traditioneel. Zonder gekke fratsen!
Fijne week.
Hetty
P.S. De nacht nadat ik de scabiosa en Dahlia's heb geplant is er 10 mm regen gevallen...
romantische rozentuin
Scabiosa stekken
Scabiosa 'Red Velvet'. Veel werk, maar wat zijn ze mooi.
Graaf een gat en giet het ....
...vol water.
Wacht tot het water is gezakt en plant in
Zo ga ik ook te werk als ik de Dahlia's plant.


Helaas kan ik nog op de meeste van jullie blogs geen commentaar geven. Daarom doe ik het zo:

Heidi, dat is het mooie van graszoden. In no-time resultaat! Ik ben benieuwd of er ook bloemen komen.

Marijke. Heerlijk een bui met regen. Wat een verschil voor je tuin. Ik hoop op nog wat regen, het is hier nog steeds droog. Maar ook ik heb de eerste roos in bloei!

Nadezda. The spring flowers you are showing me are almost fainted in my garden. Love to see them once again, I have to wait until next  year to smell the daffodils.

Lisa. I always read your posts. It is frustrating not to be able to answer although I tried several times over and over. But now I have the solution to be in touch with you! Your garden is flourishing with the rain of April. 

Reacties

  1. Zo doe ik het ook altijd en dan wachten op regen, die nu valt.

    Gr Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Slimmerik die man 🙂..had je daar niet zelf op kunnen komen? Op zandgrond moeten we het ook zo doen. Dat gat valt van de droogte steeds weer 'in' dus klei is beter, dan kun je tenminste nog een gat houden 🤭

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Your bouquet is so beautiful. This is a good tip. I have some clay soil in my garden too. Like you I pick my planting times for this area when it is likely to be raining. It continues to rain off and on here.
    Have a great week.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Weer een geweldige tip Hetty. Voor mijn idee had het flink geregend, maar ook hier is de
    klei nog steeds keihard. De eerste 10 cm grond is een beetje vochtig maar daaronder is alles
    nog super droog. Ik heb nog nooit zo vroeg in het rozenseizoen geel blad gehad dat gebeurt
    meestal op zomerse hete dagen maar nu was het anders! Succes waar je druk mee bent!!
    Heerlijke dag gewenst
    Rozige groetjes Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hetty, our clay soil is that hard ALL year. So, whenever I plant something, I dig a bit, then add water and wait for the clay to become soft, then dig some more. I repeat this process until the hole is large enough for the plant. For smaller plants, this may take a few hours. But, to make a hole large enough for a tree, it once took me two weeks! Love that scabiosa!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is een gouden tip, en niet alleen op keiharde kleigrond.
    Altijd bij het planten in droge grond is het goed om het plantgat flink in te wateren: de wortels hebben dan een grotere kans om met voldoende vocht aan te slaan.
    Met de droogte, die best al weer zorgelijk wordt, blijft nieuwe aanplant desondanks een zorgenkind, dat geregeld een watergift wenst.
    Met mijn nieuwe aanplant na ben ik er best druk mee...
    Hartelijke groeten, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten