Walnoten en tulpen bollen.

Walnoten
Walnoten en tulpen bollen. Dit zijn twee onderwerpen die mij deze week bezig houden. Jullie zullen wel denken wat hebben walnoten en bloembollen met elkaar te maken? Ik zal het uitleggen.

Van een oude landbouwer hoorde ik eens, hoe meer walnoten er van de boom vallen, hoe strenger de winter. Ik ben gevoelig voor dit soort volkswijsheid. Daarom vroeg ik hem ieder jaar naar de noten oogst. Behalve de informatie die ik kreeg over zijn walnoten, was het ook een genoegen om zijn zware bromstem te horen in het Zeeuwse dialect.

De oude landbouwer leeft niet meer, maar inmiddels heb ik zelf een volwassen walnotenboom. Op basis van de hoeveelheid noten bestelde ik daarom ieder jaar mijn bloembollen. Dit is de gedachte erachter: als er veel noten vallen- koude winter- bestel ik wat vroege tulpen bollen extra. In het jaar dat er weinig noten vallen- milde winter- bestel ik wat meer late soorten.

Het principe klinkt leuk, maar in de praktijk blijkt er helemaal geen verband te zijn tussen de walnoten en de winter. Beter is het om vroege, midden en late tulpen soorten te kopen. Dan bloeien de tulpen precies op het moment dat de tuin is geopend en zit ik altijd goed!

De bloembollen bestelling is al geplaatst, maar van de week slaat de twijfel toe. Want als ik in de buurt van de notenboom aan het werk ben, hoor ik steeds:… pats, ploing, pats. Het regent namelijk walnoten!

Ik voel toch een beetje stress en controleer mijn bloembollen bestelling. Heb ik het goed gedaan? Of moet ik me toch laten leiden door een oude volkswijsheid en nog wat extra vroege tulpen bij bestellen?
Fijne week.
Hetty

Blog volgen? Klik op abonneren. Je krijgt een automatische email van feedburner. Klik op de link in de email van feedburner. Je ontvangt voortaan de blog automatisch op jouw email account.
Walnoten in boom
Walnoot.
Walnoten
Wat zijn er veel gevallen dit jaar.
tulp in vaas
Zal ik nog wat extra vroege tulpen moeten bij bestellen?
Walnuts and tulip bulbs.
Walnuts and tulip bulbs. These two items crossed my mind all week. You will probably wonder what have walnuts and flower bulbs to do with one another? I will explain.

An old farmer once told me, a lot of walnuts, is a forecast for a severe winter to come. I am believer of this kind of folk wisdom. So every year I asked him about the walnut harvest. Apart from the information I got about his walnuts, I was always pleased to hear his deep voice in Zeeland dialect.

The old farmer does not live anymore, but in the meantime I have a mature walnut tree myself. I used to order my flower bulbs based on the quantity of nuts. The idea is: if there are a lot of nuts - cold winter - I ordered some extra early tulip bulbs. In the years with few nuts - mild winters - I ordered some extra late species.

The idea sounds nice, but in practice there seems to be no connection whatsoever between walnuts and winter. It is better to buy early, as well as middle and late tulip varieties. By doing so you will be certain to have your tulips in bloom when the garden is open to the public.

I already placed my order for next year’s flower bulbs, but last week doubts have crept up. Did I do the right thing? Because as I am working in the vicinity of the walnut tree, I constantly hear: ... pats, ploing, pats. It's raining walnuts!


I feel a little bit of stress and re-read my flower bulbs order again. Is my order sufficiently balanced? Or should I again be guided by old folk wisdom and order some extra early tulips?

Reacties

  1. Ja, wat moeten we nu, hier ook volop walnoten.
    De warmt blijft voorlopig, winter ik ben benieuwd!!

    Gr Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I love this type of walnut. Yummmy. You can have some wonderful salads, pies and cookies this winter. I bet your order will be just fine. The way this crazy weather acts you can not predict what will happen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk zoveel walnoten, maar ja of het dan ook een strenge winter wordt.......ik weet het niet en eerlijk gezegd hoop ik het ook niet. Ik zou er toch voor de zekerheid nog wat tulpenbollen bij bestellen Hetty, haha.
    Groet, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je kunt maar het best op "alle paarden wedden"
    Een leuke volkswijsheid, die hoeveelheid walnoten en het verband met de winter.
    We zullen het zien, Hetty!
    Hartelijke groeten van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten