Paperwhite planten. Net als mijn moeder.



Mijn ouderlijk huis had een enorme kelder. In deze kelder, tussen de pannen, frisdrank en andere voorraden, kweekte mijn moeder in de wintermaanden N. Paperwhite. Paperwhite is een vorst gevoelige narcis en daarom ideaal voor kamercultuur.

Ik heb nooit Paperwhite geplant. Ik heb geen kelder en bovendien kan N. Paperwhite zo heftig geuren dat je ze het liefste buiten zou willen zetten. Maar niets zo veranderlijk als een (tuin) vrouw. Als ik deze narcissenbollen op de markt te koop zie liggen krijg ik, in een vlaag van nostalgie, een onbedwingbare behoefte om ze te kopen. De bollen zijn geprepareerd en daarom kunnen ze meteen in het raamkozijn gezet.

In de schuur vind ik nog enkele weckpotten en zwart grind. Ik doe het grind in de potten en zet de bol er bovenop. Een klein beetje water erbij ….. klaar.

Mijn man is niet erg gecharmeerd als hij de potten in het raamkozijn ontwaard. De geur van Paperwhite narcissen herinnert hij zich nog heel goed van vroeger. Ik stel hem gerust. Als de narcissen bloeien, zal ik ze buiten zetten.

De narcissen groeien voorspoedig. Na een week zitten er wortels aan en tot mijn verbazing  zie ik na twee en halve week al een bloem verschijnen. Een maand nadat ik de narcissen heb geplant staan ze in volle bloei. Wow! De bloemen zijn kleiner dan ik me herinner; of ben ik soms groter gegroeid? De ene na de andere stengel verschijnt voor het keukenraam met schitterende sneeuwwitte bloemen.

Jullie vragen je natuurlijk af of ik al flauw ben gevallen van de geur. Nee!! De veredelaars hebben de geur er -denk ik- bijna helemaal uitgekruist. Over het algemeen ben ik daar geen voorstander van, maar in dit geval wel.

Paperwhite planten; net als mijn moeder. Als ik naar de lange narcissen in het raamkozijn kijk, realiseer ik me, hoe ouder je wordt hoe meer je op je moeder gaat lijken! 

Een fijne week,
Hetty
Nieuwe volgers van harte welkom


Na twee en een halve week de eerste knoppen!


Wat mooi....


.....deze nostalgische narcis.


De wortels in het zwarte grind, met wat namaak sneeuw.


Ze worden wel 70 cm (!) in het keukenraam.


Zo leuk als je van buiten naar binnen kijkt.


De weckpotten.


Elke dag zijn ze langer geworden!


De kelder in mijn ouderlijk huis.


Planting Paperwhites, just like my mother did.

My parent’s house had a large cellar. Here - in between the pans, soft drinks and other supplies - during the winter months my mother used to grow Narcissus Paperwhite. As you know Paperwhite is a tender daffodil and therefore ideal for indoor forcing.

I myself don’t have a cellar and I have never planted Paperwhites. N. Paperwhite can scent so heavily that you would prefer to place them outside. But nothing is as changeful as a (garden) woman. When I see these daffodil bulbs for sale on the market, in a fit of nostalgia I get an irresistible need to buy them. The bulbs are already prepared and therefore they can be planted and placed in the windowsill immediately. These don’t need a cellar at all!

I have a few jars and some black gravel in the barn. I put the gravel in the jars and place the bulb on top of it. Add a little bit of water ..... ready!

My husband is not very amused seeing the jars in the windowsill. He too remembers that strong daffodil scent from the past. I reassure him. As soon as the daffodils bloom, I will place them outside.

The daffodils grow prosperously. After a week some roots have appeared already and much to my surprise after two and a half weeks I see the first flower. A month later the daffodils are in full flower. Wow! The flowers are smaller than I remember; but maybe it is just me that grew taller over the years. One stem after another appear with beautiful snow-white flowers.

You might wonder if I have fainted from the daffodil scent? Not at all!! The breeders probably have outcrossed the scent. Generally I am not a fan of that matter, but in this case I am.

Planting Paperwhite just like my mother did. As I look at the sky-high stems in my windowsill I realise, the older you get, the more you are going to look like your mother!

Enjoy your week.
Hetty 


Reacties

  1. Ja..alweer een voorbeeld dat je naarmate je ouder wordt, je weer gaat doen, of in jou geval iets uit je jeugd, na/weer gaat doen. Het is echt zo, is niet zozeer een gevalletje van op je moeder lijken, maar jij kent die Narciccen uit je jeugd en wil ze nu weer zien .. Is niet raar hoor, doet iedereen, je wordt langzaamaan weer 'kind', kleuter etc...
    Ik heb er ook veel last van :) Maar ik vind het erg leuk staan die narcissen, goed dat je de stap genomen hebt...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja....ook ik doe vaak weer dingen zoals vroeger, uit nostalgie denk ik...en ik lijk heel erg op mijn moeder van 96.....zo erg dat mensen zich soms vergissen. Help, zie ik er zo oud uit of zij zo jong.....
    Paperwhites heb ik jaren in huis gehad rond kerst. Dit keer eens niet en...ik gebruik de kelder nog steeds voor het voortrekken van bollen, meestal de hyacinthen op glas, die koel en donker moeten staan. Eerlijk gezegd houd ik wel van die sterke geur.
    Groet, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is het praktiseren van jeugdsentiment!
    Maar wel reuze leuk en gezellig!
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat bijzonder en wat zijn ze mooi.
    Ook leuk,de foto van de kelder van je ouders.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wunderbar, liebe Hetty, da ist was Wahres dran. Oft will man gar nicht so werden wie die Eltern und ertappt sich (mit einem Lächeln) dann doch dabei, dass man so ist wie sie.
    Ich liebe diese Paperwhites. Sie sind wirklich wunderschön. Bei Dir wollen sie ja richtig hoch hinaus. Ich wünsche Dir viel Freude damit. Wenn ich demnächst ein Töpfchen sehe, hole ich es mir ins Haus.
    Eine gute Woche.
    Groetjes Edith

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo'n mooie frêle bloemen! En in die oude weckpotten, dat vind ik prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. There is nothing wrong with being like your mother (as I keep telling my daughters)! I love the photo of the cellar - what a wonderful place! When we lived in our first home, I had a small cupboard built into our outside steps, just large enough for me to force a few pots of bulbs. I have often wondered since what subsequent owners must have made of that tiny cupboard!
    Wishing you a happy, healthy 2018.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoera lente (was het maar waar)
    Gr Jan(wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. 'nothing is as changeful as a woman' - I liked this, Hetty! I see you have had successful experiment in forcing daffodils. I tried as well and I realized that cold season for bulbs is very important. Nice flowers, I can imagine the scent and beauty you have indoors.
    Happy weekend!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten