De smaak van vroeger.


In mijn herinnering zie ik mijn vader nog de eerste vroege aardappelen met de riek uit de grond steken. Meteen daarna werden de aardappelen door mijn moeder gekookt en vervolgens gebakken. Heerlijk!

Mijn vader kweekte altijd ‘Eerstelingen’. Daarom heb ik verleden jaar ook ‘Eerstelingen’ gepoot. Maar de smaak van mijn ‘Eerstelingen’ viel tegen. Zijn die gebakken aardappelen dan alleen maar nostalgie?

Dit jaar probeer ik een ander aardappelras. Om die reden sta ik op een regenachtige februari dag voor de winkel van Vreeken's Zaden. Het is meer dan een uur rijden met de auto, maar een bezoek aan de winkel is voor mij geen straf. Want ALLES uit deze winkel met zaden en tuinspullen zou ik wel willen kopen.

De pootaardappelen liggen in een koele ruimte. Aan weerskanten staan de kisten met daarin de bijzondere pootaardappelen tot aan het plafond toe opgestapeld. Ertussen is een nauwe doorgang. Al die aardappel soorten; ik krijg er acute keuzestress van!

Als ik vertel aan welke smaak de aardappel moet voldoen, wordt mij de Engelse aardappel Arran Pilot aangeraden. Eén ding weet ik zeker, dat soort heeft mijn vader nooit gekweekt! Toch gaan ze -met heel veel bloemen en groenten zaden- mee naar huis.

De aardappelen heb ik in de schuur laten spruiten en nu kan ik ze poten. Als experiment poot ik de aardappelen in plastic containers. In de containers heb ik 10 cm aarde gedaan en in elke container heb ik één aardappel gepoot. Als het blad boven de grond komen doe ik er weer aarde op. Zo krijg je een grote oogst op een klein plekje.

Een grote aardappel oogst…..

Alleen al door erover te schrijven loopt het water loopt me al in de mond!




De winkel in Dordrecht.


Ik zou alles willen kopen...


En dan ook alle zaden willen zaaien.....


 Tip van Vreeken's zaden: 
Zorg voor stevige "spruiten". Zijn ze te slungelig, breek ze af en laat de aardappel opnieuw spruiten.


Info!


De containers in de tuin. Ik heb in elke container 1 aardappel gepoot. Afwachten!


The taste of early potatoes.

I remember my father harvesting the first early potatoes. My mother cooked these potatoes immediately and baked them too. That taste, delicious!

My father used to grow ‘Eerstelingen’. That is why I planted 'Eerstelingen' last year too. But the taste of my 'Eerstelingen' was disappointing. Did he use another variety or is it just nostalgia?

This year I want to try a different potato. So on a rainy February day I arrive at the shop of Vreeken's Zaden. It is over an hour driving by car, but to me a visit to the store is just a treat. In this garden shop I simply want to buy EVERYTHING!

The seed potatoes are kept in a cool place. On either side of a narrow passage crates containing the particular seed potatoes are piled up to the ceiling. All these potato varieties; I instantly feel the stress of having to choose!

After telling which particular potato flavour I like, I’m recommended the English potato Arran Pilot. One thing I know for sure, my father never grew that variety! Yet I take them home with me, together with many flowers and vegetables seeds.

The potatoes sprouted in the barn and after a month or so they are ready for planting. By way of experiment I plant the seed potatoes in plastic containers. I added about 10 cm of soil in each container. Then I planted one potato in every container. As soon as the leaves are above the surface, I will cover them with some soil again. So I – hopefully - will get a big harvest on a small spot.

A large potato harvest .....

Just writing about it makes my mouth watering!




Reacties

  1. I tried to grow potatoes last summer as well, Hetty. I think to plant them in plastic containers is a good idea, because I did the same. I had 'baby' variety, it's small potatoes. Good luck to harvest many potatoes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hoop voor je,dat de aardappelen heerlijk zullen smaken.
    En wat een mooie winkel is dat.
    Ik denk dat je daar uren kunt rond kijken.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Spannend de aardappels, bij Vreeken nog nooit geweest staat op mijn lijstje.

    Gr Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Precies zoals veel Engelsen en Schotten het doen: in een emmer!
    Het voorkomt aardappelmoeheid, en de aarde uit de pot kun je dus gewoon in de tuin gooien waar ze toch niet groeien.
    Onze ervaring is ook dat ze goed tegen koud en nat weer kunnen, bewaren tot ongeveer Kerst.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor je bericht. Dat geeft moed op een hoede oogst!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ich muss schmunzeln, liebe Hetty, mir läuft schon beim Lesen das Wasser im Mund zusammen. Ich wünsche Dir eine gute Kartoffel-Ernte und dass die Kartoffeln Dich ein bißchen in die Vergangenheit zurück versetzen.
    Leider ist es oft so, dass die Erinnerung aus der Kindheit schöner ist als die Realität. Am Sonntag habe ich meiner Tochter noch vorgeschwärmt, dass es in meiner Kindheit fast nichts gab, was leckerer war als Grützwurst mit Stampfkartoffeln. Sie schaute mich nur verständnislos an.
    In dem von Dir gezeigten Laden würde ich auch gerne mal 'Inventur' machen. Eine gute Woche und liebe Grüße,
    Edith

    BeantwoordenVerwijderen
  7. OOOO wat moet dat heerlijk zijn. Aardappels uit eigen tuin. Ik ben namelijk een van de weinige die dol is op een heerlijk maaltje aardappels. Ik ben benieuwd hoeveel je kunt oogsten.
    Fijne avond Hetty.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh ja...ik snap exact wat je bedoeld met die smaak van gebakken 'nieuwe aardappelen" daar ben ik ook al heel lang naar op zoek en dat wil hier ook niet zo lukken. Ben dus erg benieuwd wat het gaat zijn met die aardappelen die jij nu aan het testen bent.. Spercieboontjes, tuinbonen en aardbeien dat is ook nog zoiets wat nu allemaal heel anders smaakt dan 'vroeger'...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten