Ik hou van mos.


Van de week is er een plankje van de schuur gewaaid. Ik ben verrast over de mooie korstmossen die erop groeien. Dit plankje geeft aanleiding om ook andere mossen in de tuin te fotograferen. Lang hoef ik daar niet naar te zoeken. In alle donkere hoeken van de tuin groeit mos.

Mos is prachtig als de zon erop schijnt. Fluweel zachte kussentjes, hoog en kort polige tapijtjes mos,  in alle schakeringen groen. Ik moet geduldig wachten met mijn camera tot de zon er is, want zoals gezegd, mos groeit op donkere plekken. 

Hoe de mossen in mijn tuin heten weet ik niet. Maar mossen hebben grappige namen zoals, langkapselsterretje, kalkgoudmos, bossig kronkelsteeltje. Of wat te denken van pluimstaartmos? Alleen al voor de naam zou je ze willen hebben!

Niet iedereen houdt van mos. Soms wordt me door bezoekers geadviseerd om het mos met azijn te besproeien. Daar gaat het namelijk dood van. 

Bij zo’n advies denk ik in stilte: over smaak valt niet te twisten.


Ik hou van mos!

                                    
De schuur, hier is het plankje afgewaaid.
Close up, er groeien prachtige korstmossen op.

Het plankje van de schuur.
Betonnen bal met mossen erop.



Op het stapelmuurtje groeien heel veel mossen.

Schitterend mos op de rand van de muur.

Mos tussen de oude stenen van de oprit.

Reacties