DIY. Kerstballen verven.




Als ik over de kerstmarkt in Middelburg rondloop besluit ik mijn kerstboom dit jaar met witte kerstballen te versieren. Wit, maar niet spierwit. Crème; de kleur van de muren in de woonkamer.

Nu zijn zulke kerstballen voor weinig geld te koop, maar ik dacht: waarom zou ik niet eens proberen de bestaande kerstballen te verven?

Op een saaie winter dag haal ik mijn oude kerstballen van zolder. Ik pak een restje muurverf  uit het depot. Uit het keukenkastje tover ik een kwast en klaar ben ik voor het experiment!

De muurverf heb ik onverdund heel licht op de kerstballen geverfd. Dit geeft een mat en "geborsteld” effect. Wil je liever een egaal effect, maak dan de verf iets dunner.  

Hang de kerstballen na het verven op om te drogen. Ik gebruik hiervoor wat takjes van de Fluweelboom. Deze takjes waren net met de storm van afgelopen weken naar beneden gewaaid.

Als alles droog is versier ik de kerstboom met de mat geverfde ballen. Voor wat contrast doe ik er enkele glimmende balletjes bij. 

Kerstballen verven is zo gepiept! Ik geniet van mijn wit versierde kerstboom. En mocht het buiten gaan sneeuwen, dan is het zowel binnen als buiten een witte kerst!


Zilveren kerstballen klaar om te verven.

Laat de kerstballen drogen. Is het niet een stilleven?
Het experiment is geslaagd.

Close up. De kerstballen hebben een "geborsteld" effect.

Kerstboom.
DIY. Painting Christmas tree baubles.

Whilst walking at the Christmas fair in Middelburg I decided I wanted the Christmas tree to be decorated in white this year. It had to be white, however not purely white. More cream like the colour of the walls in our house.

Although these cream coloured baubles can be bought for a little price, I thought, why not try to paint the silver balls I already had?

On a boring day I fetched my old baubles from the attic. I always have a can of cream wall paint in storage, so that came in handy. I also found me a paintbrush in the kitchen cabinet, so I was all set for the experiment!

I used the wall paint undiluted and painted the baubles very thinly with it. It gave the baubles a mat and "brushed " effect. In case you prefer a smoother effect, just make the paint a little thinner.

Once painted, hang the baubles to dry. For this purpose I used a few sprigs of the Velvet Tree. These sprigs have been blown down by the severe storm we suffered last week.

Once dried, I decorated the Christmas tree with the newly painted baubles. In order to have some contrast, I added little shiny balls in the same colour.

Painting Christmas tree baubles is a piece of cake. And if by any chance we would have a white Christmas, the hole picture will be complete!





   

Reacties

  1. Wat een leuk idee om de kerstballen te verven in je eigen gewenste kleur, en het is super goed gelukt. Ik geniet elke week weer van je blog ook al hoor je niets van me. Nu je dit reactie vak heeft ingeschakeld is het veel gemakkelijker om even te reageren.
    Groetjes,
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb eindelijk de instelling gevonden die de berichten blokkeerde!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten