Bijzondere bloembollen planten.



Dit jaar bestelde ik bijzondere bloembollen; Frittilaria persica. In de lente komen aan de 90 cm hoge stengel, klokjes in een donkerrode kleur. Op de foto ziet het er schitterend uit. 

De aanschaf van deze beauty’s kwam natuurlijk niet uit de lucht vallen. Mijn bloembollen verkoper had er al enthousiast over deze bijzondere bloembollen verteld. Toen ik op het internet las dat Frittilaria persica niet wordt gegeten door herten, stond mijn besluit vast: bestellen!

De bol van deze Frittilaria is indrukwekkend groot. In het midden zit een diep gat. Op die plaats heeft de bloemstengel gezeten.

Vanwege dit gat is het belangrijk dat de bol op zijn zij wordt geplant. Anders kan er water in het gat blijven staan en de bol zou kunnen verrotten. Dit laatste wil je niet, want de prijs van deze Frittilaria bollen is niet misselijk.

Ik plantte bij deze donkerrode Frittilaria’s de paarse tulpen ‘Blue Diamond’ en ‘Blue Parrot’. Om deze combinatie een beetje pit te geven, plantte ik er het botanische tulpje 'Linifolia' bij, in vlammend rood. Een gewaagde combinatie tegen de witte muur van ons huis. 

Voor de liefhebbers, er is ook een witte variant. Deze heet Frittilaria persica 'Ivory Bells'. Prachtige groen/witte klokken. Combineer ze eens met witte tulpen en witte narcissen. Mmmm.

Ik geef toe, de aanschaf van Frittilaria persica is een rib uit mijn lijf. Maar als ze volgend jaar bloeien, ben ik dat allang vergeten. 

Voor open dagen klik op onderstaande link:

                            romantischerozentuin.nl




Frittilaria persica in bloei


Frittilaria persica in de mand, klaar om te planten.



Close up, het gat in de bol.

De bol op zijn zij in de grond.

Daarna worden de tulpen geplant.

Tulipa 'Blue Parrot'

Tulipa 'Blue Diamond'

Het kleine botanische tulpje,  'Linifolia'
 

Reacties