Bloembollen zaaien.




Verwacht van mij geen informatie over het zaaien van bloembollen. Ik bestel ze liever.(www.deenbloembollen.nl) Maar als de bollen zelf initiatief gaan nemen….

Een paar jaar geleden had ik 3 bollen van de ananasplant gekocht, Eucomis bicolor.
Op de verpakking stond: kuipplanten. Ik plantte ze in een pot en ze bloeiden die zomer prachtig met aparte, ananas achtige bloemen.

De pot met uitgebloeide bollen zette ik ’s winters in de schuur. Er omheen wat bescherming, maar in het voorjaar bleken alle bollen bevroren.

De zomer daarop ontdekte ik in het schelpenpad een blad van de ananasplant. Een spontane zaailing? Ik wilde de plant uitgraven om in een pot te planten, maar ik vergat het.

Dit jaar zag ik nog meer zaailingen. Wat gebeurt er toch allemaal in mijn tuin als ik even niet oplet? Vanmorgen telde ik al 7 zaailingen. En eentje is gaan bloeien!

Dus wie bloembollen wil gaan zaaien; gooi het zaad op het schelpenpad dicht tegen het huis en kijk er een paar jaar niet meer naar om.

Wie weet geeft Moeder natuur een cadeautje!

Voor open tuindagen zie:

                                 romantischerozentuin.nl

Eucomis bicolor, de Ananasplant

Zaailingen van de Ananasplant in het schelpenpad
 

Reacties