Dahlia’s overwinteren. De methode van Kees.

           


Als ik de auto bij mijn schoonouders parkeer kijk ik altijd met een schuin oog naar de dahlia’s van hun buurman Kees. Elk jaar staan op de zelfde plaats witte dahlia’s. Dat kan geen toeval zijn. Zou hij ze in de grond laten zitten?

Om dit te onderzoeken gaan mijn schoonmoeder en ik zijn tuin bezoeken. Kees vertelt dat de dahlia’s inderdaad in de grond blijven. Zelfs de strenge winter van 2012 hedden de dahlia’s overleefd. Mijn schoonmoeder en ik zijn met stomheid geslagen.

Kees onthult het geheim van zijn succes. In het najaar knipt hij de dahlia’s af. Als er vorst voorspeld wordt gooit Kees wat coniferen takken, wat compost en eventueel een oude jas over de dahlia’s. Dat is alles! Wij nemen ons voor dit ook te proberen.

Ik heb besloten de helft van mijn dahlia’s in de schuur te bewaren en de andere helft in de grond te laten. Toen het ging vriezen, had ik alle oude jassen nodig om mijn Hyacinten te beschermen. Coniferentakken zoals Kees had ik ook niet. Ik improviseerde daarom met plastic potten met daarin oude kranten.

Dat de winter lang was weet iedereen nog wel; ik sleepte tot april met de plastic potten. Bij vorst de potten erop en bij dooi er weer af.

In het voorjaar bekeek ik de schade. De dahlia’s in de schuur hadden het geen van allen overleefd. Ik gaf de dahlia’s in de grond geen schijn van kans.

Maar tot mijn verwondering kwamen de dahlia’s die ik in de grond had laten zitten in juni toch boven. Ook mijn schoonmoeder oogstte succes. We waren apetrots.

Inmiddels bloeien de dahlia’s. Niet zo overweldigend als bij Kees. Maar je hebt natuurlijk altijd baas boven baas. 

Fijne week

Hetty

romantische rozentuin

Nieuwe volgers, van harte welkom op mijn blog en leuk dat jullie meelezen!

Dahlia 'Fuchsiana'
Dahlia 'Cornel'
April, de plastic potten met kranten erin liggen nog klaar.


Overwintering Dahlias. The method of Kees.

If I park my car to the drive of my parents in law I always look to the dahlias of their neighbor Kees. He grows white dahlias every year, at the same spot. That can not be a coincidence. Would he leave them in the ground?

To investigate this, my mother in law and I were visiting his garden. Kees told us that  the dahlias indeed remained in the ground. Even the harsh winter of 2012 the dahlias had survived. My mother in law and I were speechless.

Kees revealed the secret of his success. In the autumn he cut off the dahlias. If there was frost predicted Kees threw over his dahlias some conifer branches, compost and optionally an old coat. That was all! We disided to try this too.

I kept half of my dahlias in the barn and the other half I left in the ground. In the autumn I cut off the dahlias. When frost came, I needed all my old coats to protect my Hyacinths. I had no conifer branches like Kees. Therefore, I improvised with plastic pots containing old newspapers.

Every gardener remembers that long winter. I dragged to April with the plastic pots. When there was frost the pots went on and with thaw the pots were taken off.

In spring I looked at the damage. None of the dahlias in the barn had survived. I gave the dahlias in the ground no chance.

To my astonishment the dahlias that I had left in the ground came up in June. Even my mother in law was successful. We were very proud.

In the meantime the dahlias are blooming. Not as overwhelming as with Kees. But of course he is the master!


 

Reacties

  1. Wat een goed idee! Ik zie dat dit een blog van jaren terug is.Doe je het nog steeds? Ik haal de dahlia's inderdaad uit de grond, het zou aanzienlijk makkelijker zijn als ze gewoon kunnen blijven zitten. Alhoewel ik dan bang ben dat woelmuizen er aan gaan eten in de winter...........

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik laat mijn dahlia's ook altijd in de grond (het zijn witte) en ze bloeien ieder jaar weer prachtig. In de lente van 2021 wijnrode en prachtige roze geplant. Ben zeer benieuwd wat ze volgend jaar doen. Ik dek ze overigens nooit af. Onze tuin bestaat uit zandgrond.

      Verwijderen

Een reactie posten