Boompioenen, aanbevolen.

Boompioen

Mei, wat is het een fantastische maand. De planten staan er allemaal fris bij. Deze week is de boompioen in bloei gekomen. Daar moet ik even bij stilstaan.

Pioenen zijn een van mijn favoriete planten. Voor de boerenpioenen is het nog te vroeg. In juni zijn die aan de beurt. Maar begin mei start de bloei van de boompioenen. Nu zijn het niet direct bomen, eerder wat grote struiken. Bij mij zijn ze ongeveer 1.50m hoog.

De bloemen zijn echt spectaculair groot. Een diameter van 20 cm is niet ongewoon. De bloemblaadjes lijken net crêpe papier. Als dat bloeit, dan moet je er wel bij gaan zitten genieten…

Ik heb drie verschillende kleuren. De donkerrode bloeit het eerst en het kortst. Soms maar een kleine week. Regen en wind zijn funest voor de grote bloemen. Soms moet ik extra steunen zetten. De bloemen kunnen gemakkelijk afbreken! In de voortuin staat een witte. Die bloeit met de meeste bloemen. Ik telde er 15 knoppen in. Geweldig die witte bloemen tegen onze zwarte schuur. Als laatste bloeit de roze boompioen bij de keuken. En die bloeit dan weer het langst.

De bloei is spectaculair en niet zo lang, maar de struik blijft toch heel aantrekkelijk in de zomer. Het blad is groot en mooi ingesneden. Als de bloemen zijn uitgebloeid verschijnen de opvallende zaaddozen. Ze zijn net de hoedjes van een harlekijn.

En die zaaddozen? Die zitten er dan weer eindeloos lang aan!

                                              
Nieuwe volgers van mijn blog, welkom!
Zaaddoos boompioen

Zaaddoos boompioen

 

Reacties