Boompioenen. Moeten we die snoeien?


Boompioenen. Ze staan nu weer te koop in het tuincentrum. Ik kocht er meteen een om cadeau te doen aan een jarige vriendin.
Als de “papieren” bloemen in mei bloeien zou ik er het liefste de hele dag bij gaan zitten. Boompioenen zijn blikvangers. Het is geen een echte boom, maar eerder een forse struik van ongeveer 1.50 m hoog.

Ik zie dat de knoppen van mijn witte boompioen deze week al een beetje zijn uitgelopen. Ontroerend, die opgerolde babyblaadjes. Voor de boompioen is dit een gevaarlijke periode.  Want als we nog vorst krijgen, bestaat de kans dat de knoppen bevriezen. Ik dek de knoppen als het nodig is af met noppen folie of een oud laken. Dit jaar verwacht ik niet veel vorst meer. Gelukkig maar!

Nu wordt mij regelmatig gevraagd of ik de boompioenen snoei. Het antwoord is: ik snoei ze wel, maar heel weinig.

In deze tijd van het jaar kun je goed zien wat eraf kan worden gesnoeid. De bloem- en bladknoppen hebben namelijk een zacht rode kleur. Laat alle knoppen zitten die deze kleur hebben. Hetgene dat daarboven nog uitsteekt, meestal een oude zaaddoos of een stuk tak zonder knoppen, knip ik eraf. 

Deze betoverende plant is dus eigenlijk heel gemakkelijk. Slechts in het voorjaar een beetje bijpunten. Dat is alles. En veel genieten van de korte bloei!

Nieuwe volgers veel leesplezier!
                 

De hele struik tegen de schuur


Dezelfde struik in het voorjaar.

boompioen

Knop van de boompioen close up.

Snoei boven de laatste knop.

Snoei boven de laatste knop.


Knip knip, het is snel klaar.

boompioen

Verdroogde zaaddoos.

boompioen

Vertederend. Boompioenknop met opgerolde babyblaadjes.



Reacties

  1. Hoi Hetty,

    Ik zou wel willen dat ik plaats in mijn tuin had voor een boompioen, maar helaas. Ik kan mij voorstellen dat je geniet van de bloei. De bloemen zijn echt prachtig!

    Fijne avond!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ooit een stek gekregen van een boompioen.
      Wanneer kan ik daar bloemen in verwachten

      Verwijderen
    2. Moeilijk om deze vraag te beantwoorden. Als de plant een hoogte van ongeveer 50 cm heeft kan je denk ik een bloem verwachten. Maar andere omstandigheden zoals grond zon voeding hebben natuurlijk ook invloed. Geduld dus.... Groetjes Hetty

      Verwijderen
  2. Eerste jaar voor mijn (geplant in het voorjaar 2020) 3 boompioenen. Hoe dicht mag ik gaan tot bij de stammen om er eventueel nog een bodembedekker onder te plaatsen. De boompioenen staan zo'n 50 cm op stam., alvast bedankt Nicole

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten