Rozen bemesten. Geef ze goed te eten!



Bij een succesvolle bloei van rozen hoort een stevig bemestingsschema. Je verwacht tenslotte heel wat van rozen, dus geef ze goed te eten. Ondanks de zware kleigrond, geef ik  de rozen drie keer per jaar mest.

Het bemesten van rozen lijkt een hele materie. En er zijn veel verschillende opinies. Organisch of niet. Ik doe een beetje van beide.

Dit jaar heb ik het als volgt gedaan. In het voorjaar (in de maand maart) kregen de rozen kunstmest (12-10-18) Dit is de kunstmest die boeren gebruiken. Overigens overal te koop.

Na de eerste bloei, meestal eind juni, krijgen ze biologische rozenmest. Dit jaar las ik in het boek "Met groene vingers en zwarte handen" van Ineke Greve dat zij haar rozen na de eerste bloei patentkali gaf. Deze mest had ik nog in depot. Bij wijze van experiment heb ik ze patentkali gegeven afgelopen week. (De eerste bloei is net geƫindigd vanwege het koude voorjaar)

In het najaar (september) zou ik de rozen liefst verteerde stalmest geven. Maar hoe kom je daar aan? Ik geef ze daarom Culterra. www.culterra.nl Een organische meststof. In het najaar is het beter dat de rozen niet meer zo hard groeien. Snelle groei is dan nadelig. De rozen moeten afharden voor de winter.

Mest altijd voordat het gaat regenen, anders moet je met de tuinslang aan het werk! En wie vindt dat nou leuk?

En dan de vraag, hoeveel moet ik ze geven? Doe wat mijn vader me heeft geleerd: een handje bij een plantje!

Voor open tuindagen zie: 

                            romantischerozentuin.nl


Doorbloeiende gele roos 'The Pilgrim'

Verschillende gele rozen

Een handje kunstmest (patentkali)

Een handje Culterra.
 
   
         

   

Reacties