BinnensteBuiten is binnen.

voortuin

Wat een week, drie dagen met felle regenbuien en storm; windkracht 7 of 8. Mijn arme tulpen. De bloemblaadjes worden er gewoon afgescheurd. Je kan er als tuinvrouw niets mee. De  potten met tulpen sjouw ik weg. Ik sluit ze drie dagen op in de schuur. Want donderdag is het SHOWTIME. Dan komt de filmcrew van BinnensteBuiten mijn tuin filmen.

Ik ben wat onzeker over mijn tuin. Is er wel genoeg te zien? Ik denk aan de 500 tulpen die al uitgebloeid en gekopt zijn. Die leegte, dat moet toch gaan opvallen…Maar als de zon gaat schijnen ziet alles er beter uit. Dat is een zorg minder. Wat er niet meer is daar moet je niet over praten.

De mannen arriveren donderdag om 10 uur. De cameraman, geluidsman en de regisseur komen aan met een bolderwagen vol apparatuur. BinnensteBuiten is binnen! Ze zijn opgewekt en vrolijk. Ze doen me denken aan de crew van het tv-programma ‘Dwars door de lage landen’. Maar dan zonder Vlaams accent. 

We gaan aan de slag. Ik moet een ander jasje aan. De geluidsman checkt de omgeving op ‘ruis’ van vliegtuigen en zendmasten en de cameraman pakt zijn enorme camera uit. Samen met de regisseur loop ik door de tuin om te bekijken wat interessant is om te filmen.

Het begin is voor mij het moeilijkste. Ik moet door de voordeur naar buiten komen. Terwijl ik in de gang wacht tot ik geroepen wordt, spookt het door mijn hoofd: zit mijn haar goed, sta ik rechtop, ben ik niet te gespannen? Steken mijn sleutels niet uit mijn broekzak, had ik toch die fronsrimpel moeten laten inspuiten met Botox (Te laat!) En als ik hoor ‘kom maar’ en de deur opendoe denk ik: WAT ga je zeggen Hetty? Gelukkig sleept de crew me erdoorheen en de regisseur is een goede coach voor een amateur zoals ik.

Al snel begint het te regenen, maar na een kwartiertje komt de zon terug. Alles moet opnieuw, want het licht is nu anders. De camera ben ik inmiddels vergeten. En, zo wordt mij verzekerd, als het niet goed genoeg is kan er altijd een muziekje overheen. Ik vertel en vertel….en nog een keer…

Niet alleen de tulpen, maar ook de kleinste details worden gefilmd. Als er een vlinder door de tuin vliegt, moet die erop. Maar een vlinder laat zich niet zo gemakkelijk filmen. Ik heb respect voor de toewijding van deze mannen. De geluidsman gaat door de tuin om geluiden te vangen. Het gezoem van een bij in de appelbloesem of het geluid van mijn schoenen over het schelpenpad. Ontelbaar veel close-ups worden gemaakt van mijn handen. Die shots worden er waarschijnlijk tussen gemonteerd. Het is een bijzondere wereld en ik ben blij dat niet van mij gevraagd wordt om er een film van te maken. 

Om 4 uur zwaai ik de mannen uit. Het was een onvergetelijke ervaring. Daarna sjouw ik de potten met tulpen weer terug in de schuur om ze te beschermen tegen de zoveelste regenbui. 

Want de volgende dag beginnen de open tuindagen. Ook leuk!

Fijne week

Hetty

De crew van BinnensteBuiten.
Aan het werk. Geluidstest.

Alle details worden vastgelegd.

In de  lange border.....

....zoekt de geluidsman naar geluiden van bijen.

En na afloop van hun bezoek gaan deze tulpen weer terug in de schuur.


De nieuwe volgers die zich afgelopen week hebben opgegeven, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

Wat je deze week in de tuin kan doen:

Steek stokken bij Pioenen en andere vaste planten die steun nodig hebben, voordat de planten omvallen. Lees hier 5 tips om planten op te binden.

Ga op zoek naar eenjarigen voor in de potten op het terras. Oppassen als je in een omgeving woont waar het 's nachts nog vriest. Zet je aankopen dan een nacht in de garage of dek ze af met vliesdoek. Eenjarigen in potten

Zijn de lathyrus planten al lekker lang uitgegroeid? Top ze, om zodoende stevige planten te krijgen.


Mijn comments op jullie posts:

Aila: De tulp die jij zo mooi vindt heet Pretty Princess.

Jan: ik ga geduldig wachten of de tulp terug komt. Bedankt voor jouw nooit aflatende support Je blijft de tulpen goeroe!

Marjolein: De weergoden waren niet echt op mijn hand. Elke dag veel regen en wind. Hagel ook nog zelfs in de nacht van de open dagen. Maar de tulpen die binnen konden schuilen hebben het gehaald.




 

Reacties

  1. It sounds asmif you enjoyednyour day filming even if it was stressful and sure the garden will look wonderful on TV. Good luck with your open days.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk zeg, Hetty! Is het al uitgezonden? Ik kijk er namelijk niet zo vaak na. Misschien kan ik het terug kijken als ik weet welke dag het is.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten