Tulpen uit Amsterdam.

Afgelopen week ben ik een dagje in Amsterdam geweest. Op het ogenblik staan er overal potten met tulpen in de stad; onder het motto: een tulp voor elke Amsterdammer. Om een foto van de tulpen te kunnen maken moet ik geduldig wachten tot de Insta meisjes klaar zijn met poseren. Ik kan met veel plezier kijken hoe hun gezichtsuitdrukking veranderd zodra de foto is genomen. Nergens is hun blije schijnwereld beter zichtbaar. 

 

Ik wandel verder langs de Hermitage Amsterdam. Daar, aan de Nieuwe Keizersgracht, staat een rij met rode tulpen. Wat een mooie kleur rood. Er zit iets blauws in en daardoor is het net iets zachter dan de doorsnee rode tulp. De tulp is stevig en heeft een goede maat bloem. Heeft hij iets van Frosteriana bloed? Dat zou een pre zijn, want de groep Frosteriana tulpen zijn erg betrouwbaar. Het bevalt me en ik zie in deze tulp een goede kandidaat voor mijn tuin.

 

Nu moet ik alleen de naam nog achterhalen. Ik voel voorzichtig langs de rand van de pot. Soms zit er een naamkaartje in. Ik doorzoek de rij en bij de vijfde pot is het raak. Ik vind het kaartje. Yes! 

 

Dan draai ik het kaartje om…. en verstijf. Wat?? 

 

Verbouwereerd kijk ik om me heen en verwacht dat de illusionist Victor Mids van het programma Mindf*ck om de hoek zal verschijnen. Maar er komt niemand. En er is ook geen verborgen camera van Candid camera.

 

Amsterdam telt zo’n 883.000 inwoners, dat betekent 883.000 tulpen. Hoeveel bloembakken staan in Amsterdam? Duizenden? Hoe groot is de kans dat ik juist deze tulp ertussenuit kies? 

 

Ik ben totaal verbijsterd. Want op het kaartje staat…..

 

Op het kaartje staat mijn eigen naam!!

Fijne week

Hetty


romantische rozentuin

Nieuwe volgers, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

De tulpen langs de Nieuwe Keizersgracht.
Mooi zacht rood, met een donker hart.
Het naamkaartje!
In de binnentuin van de Hermitage Amsterdam.....
staan heel veel potten met tulpen.
Elk met hun naam erop!
En ook de tulp met mijn naam!
Later leer ik van een kweker dat de tulp naar Hetty Moll is vernoemd. Zij is succesvol zakenvrouw in HR en tulpenverzamelaar.

Wat je deze week van april in de tuin kan doen:
Ook deze week moeten de uitgebloeide bloemen van tulpen en narcissen worden gehaald. Je kunt ze met je hand eraf breken.
Als je Lathyrus hebt gezaaid is het nu tijd om ze buiten te planten. Zodra de planten 10 cm hoog zijn kan je de top eruit breken om zodoende steviger planten te krijgen. Vergeten te zaaien? Zaaien meteen in de volle grond kan ook nog.
En vergeet niet te genieten van de tuin met Pasen.

Mijn comments op jullie posts:

Lisa: I hope you can start gardening next week!
Marthy: Dank je voor het compliment, er komen nog steeds meer tulpen in bloei.
Cita: Het is sowieso moeilijk om narcissen in een pot over te houden. In mijn klei grond gaat het prima, maar ik weet niet op welke grond jij tuiniert. Misschien te droog geweest in de zomer? Maar er is ook een narcisvlieg die roet in het eten kan gooien. Dat heb ik wel eens in mijn narcissen 'Geranium' gehad. Jaren ging het prima, maar opeens waren ze alle 150 verdwenen. Dan zit er niets anders op om nieuwe te kopen.
Margriet: Het is voor jou ook een eind om te komen, maar wie weet komt die mevrouw uit Vlissingen!











 


 

Reacties

  1. Prachtig al die potten met tulpen! En wat bijzonder dat je je eigen naam treft! In mijn tuin is het inmiddels ook kleurrijk met alle tulpen. Ook de overgehouden tulpen[ uit mijn kelder] beginnen te bloeien. Misschien dat ik er nog wat over schrijf ik een volgend blog☺

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hetty, I bet that was a wonderful surprise seeing your name in a pot of tulips. I hope you you get some of these for yourself. I would love to have some in my garden to remind me of your even if it was for another Hetty originally.
    On pretty days I have been busy in the garden. We are still having so many windy days with lots of rain and or frost. The weather has been crazy this spring.
    Have a great week.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat mooi, al deze tulpen. En wat een toeval zeg!
    Vroeger moest ik niets van tulpen weten maar de laatste jaren ben ik helemaal om. Wat heerlijk zoveel kleur op dit moment van het jaar!
    Weet u soms, tulpen die enkel nog maar blad geven na een poos, komt dat nog weer goed (eventueel met wat bemesting?) of haal ik die er best gewoon uit? Het zijn soorten die normaal terugkomen, zoals Van Eijk. Dat doen ze ook een aantal jaar maar dan wordt het minder denk ik. Als ik de bollen eruit haal zie ik wel een niet onaardig bolletje, soms zelfs met broed erbij.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten