Color blocking.

rode klaprozen en roze rozen

Color blocking; heb je wel eens van deze term gehoord? Het is een modetrend (geweest) en betekent het gebruik van verschillende felle blokken kleur in je kleding. Ik heb nooit aan deze mode trend meegedaan en dat is maar goed ook. Want ik lees op internet dat het iets voor lange mensen is. Color blocking maakt je namelijk kleiner. Tot zover de trend info.

Maar nu naar de tuin. Want hier heeft zich ook een geval van color blocking voorgedaan. Onder de roze rozen is opeens een veld met rode klaprozen verschenen. Dat is knal! Het is helemaal niet wat ik voor ogen had….

Ik heb in Engeland klaproos zaden gekocht, genaamd ‘Beth’s poppie’. Het is een vroegbloeiende roze klaproos met grijze stippen in de basis. Ik zag het voor me tussen de roze tulpen. Het zaaibed heb ik in september in orde gemaakt en de zaden gezaaid. 

In het vroege voorjaar zie ik klaprozen opkomen. Maar door de vele regen groeien de klaprozen tot aan mijn kin! Ik span een net tussen de zaailingen zodat ze niet omvallen. Maar zelfs dat is niet genoeg als er een harde wind opsteekt. Ten einde raad vis ik nog wat ijzeren plantensteunen uit depot en zet die ertussen. Man wat een werk. 

Mijn enthousiasme wordt al een stuk minder als de eerste klaproos opengaat. Rood! Dit zaaisel lijkt wel heel erg op de klaprozen die je langs de snelweg ziet. De balans is helemaal zoek in mijn border. De klaprozen zijn te hoog en te rood. Maar om nu al deze klaprozen weg te halen gaat me te ver. Vrolijk zijn ze wel. Ik moet ermee dealen.

Komend najaar ga ik de klaprozen van Beth opnieuw zaaien, want ik heb nog een zakje zaden. Dit keer ga ik in potjes zaaien en later uitplanten.

En het klaprozen veld? Dat trek ik na de bloei meteen uit. Dit is niet de plek voor color blocking. 

Het is net als met kleding, het felle kleurvlak maakt -mijn tuin- kleiner! Het is natuurlijk wel een mooie aanleiding voor color blogging!

Fijne week

Hetty

klaprozen
De balans is helemaal zoek!
klaprozen
Vrolijk is het wel.
klaprozen
Ze groeien de lucht in.
klaprozen
Er zijn ook andere kleuren dan rood.
rode klaprozen en roze rozen
Roos Jasmina bloeit uitbundig over de rozenboog.
klaprozen

klaprozen
Dit is niet Beth's poppie, het zijn zaailingen van de Shirley poppies die hier vroeger hebben gestaan.
Beth's poppie foto van internet.
De nieuwe volgers die zich afgelopen week hebben opgegeven, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

Wat je deze week in de tuin kan doen:
Er zijn veel tuinen geopend voor publiek. Ga kijken en schrijf de namen op van planten die je wil hebben. 
Ben je wel eens op de kwekerij van David Austin in Engeland geweest? Lees hier alles over de tuin en zijn wel erg diplomatieke verkoper! In het rosarium van David Austin 
Ik word niet gesponsord door de ‘dealer’ van David Austin. Maar hier is de link: rozenlottum.nl
Zijn de rozen uitgebloeid? Knip de uitgebloeide bloem knoppen weg tot er een blad is met meer dan drie blaadjes. Geef de rozen rozenmest. De doorbloeiende rozen zullen je belonen met nog meer bloei.
Probeer de haagwinde te ontmoedigen. Uitroeien kan niet (denk ik) maar uitputten kan wel.
Bloeit de Lathyrus al? Snij of knip de bloemen eruit en zet ze in een vaas. De plant zal als reactie nog meer bloemen geven! Lees hier hoe ik aan de zaden ben gekomen Lathyrus ik kan niet kiezen
Geef de planten in de potten regelmatig water.

Mijn comments op jullie posts:
Loes: De rozen zijn prachtig, wat jammer dat je ze niet kan ruiken! Rozen schilderen? Dat is iets om te proberen.
Zem: We hebben geboft met het weer tijdens de open dagen. In de zon ziet alles er beter uit.
Margriet: Het was inderdaad prachtig weer tijdens de open dagen. Nu is de rust terug. Veel plezier op je vakantieadresje! Dat is leuk daar.




 

Reacties