De sterkste tulp die ik ken.

In mijn tuin staat elk jaar een verdwaalde tulp te bloeien. Hij bloeit met slechts één bloem; rood, recht en opvallend. Het is de sterkste tulp die ik ken. Hij staat ieder jaar te stralen met zijn brutale rode kleur. Zelden is de combinatie met de omringende tulpen mooi. Hij is te rood, te recht, te opvallend.

Maar als je als tulp 35 jaar lang betrouwbaar opkomt, verdient dat respect. Ik ben van hem gaan houden. En met mij vele bezoekers. Ze vragen bij binnenkomst al naar mijn rode tulp. Bloeit hij nog? En ieder jaar bloeit hij vlammend rood tijdens de open tuindagen. Hij viert die dagen op zijn eigen manier.

Dit jaar wil ik deze tulp in het zonnetje zetten. Een hommage aan mijn rode tulp. Ik bestelde afgelopen najaar honderden rode tulpen om een passende combinatie voor mijn tulp te maken. Zodat hij dit jaar niet meer alleen staat te bloeien in rood.

Inmiddels bloeien de nieuwe tulpen. Rood en opvallend. Een perfecte omgeving voor mijn sterke eenzame tulp.

Maar waar blijft hij? Ik zie geen knop, geen bloem….. ik zie helemaal niks. 

Heeft de eenzame tulp er de brui aan gegeven? Of wil hij me laten weten dat honderden rode tulpen de aandacht te veel van hem afleiden? Ik weet niet wat het is. 

Ik heb een tuin gemaakt als hulde aan mijn rode tulp. De sterkste tulp die ik ken. Maar het eerbetoon is helaas postuum. 

Fijne week

Hetty

Archieffoto van de rode tulp! Hier bloeit hij zelfs met twee bloemen. 
De naam van de tulp zal waarschijnlijk Apeldoorn zijn.
Potten vol met rode tulpen.
Hier vanaf de andere kant.
Brutaal rood.
In dezelfde rode kleur maar met een andere vorm.
Rode tulpen; het is een feestje, maar de eregast is er dit jaar niet bij.

In 2024 is de tuin open op:
 7 en 8 juni.
De nieuwe volgers die zich afgelopen week hebben opgegeven, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

Wat je deze week in de tuin kan doen:
Heb je tulpen die zijn uitgebloeid? Haal de koppen eraf. Lees hier hoe je dit doet: uitgebloeide tulpen wat de je ermee?
Of lees hier hoe mijn fantasie weer met me op de loop gaat als ik uit de bovenstaande border de tulpen wil koppen: Op spitzen. Dansend door de tuin.
Zin om mijn tuin te bezoeken? Alle info hier: romantische rozentuin . Er zijn meer tuinen met bloembollen in de omgeving op dezelfde dagen geopend voor publiek.
Heb je eenjarigen gekocht? Zet ze bij vriezend weer binnen.

Mijn comments op jullie posts:
Margriet: Dahlia's in potten moet goed gaan. Zet er wel stevige stokken bij. Op een balkon kan het flink waaien. Hier ook trouwens. Ik vergeet ze wel eens te stutten en dan ben je net te laat.




 

Reacties

  1. Marjolein uit C a/d IJ15 april 2024 om 18:34

    Veel plezier met de tuin dagen! Hopelijk goed weer en geen gekke hagelbuien. Ik duim voor je liefs Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De 'oude' tulp is zeker een darwinhybride, volgens mij waarschijnlijk 'Big Chief'. Wanhoop niet Hetty, het kan zijn dat de bol zich gedeeld heeft. dit seizoen slechts blad produceert en hopelijk volgend voorjaar in volle glorie te bewonderen zal zijn. Veel plezier en bekijks tijdens je Open Tuindagen komend weekend. groet - Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Erg mooie kleur combinatie die tulpen! Weet je de naam van de roze tulp, die met een beetje rood er in? Groetjes Aila.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een feestje in je tuin met al die rode tulpen zonder dan die ene speciale. Ik heb mijn potten met bollen in mijn kelder gezet, kijken of het werkt als ik ze in het najaar zo weer op het balkon zet. Over een paar weken haal ik het dan gedroogde groen alleen nog even weg

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten