Klompen. Een Hollands sprookje.


Toen ik pas met tuinieren begon, had ik altijd klompen aan. Ze waren me door mijn buurman aanbevolen. In zijn ogen hadden klompen alleen maar voordelen. Je schopt ze gemakkelijk uit, het is warm aan je voeten en het voornaamste: als je in de zware Zeeuwse klei moet spitten heb je een harde zool onder je voeten.

 

In de beginjaren moest er intensief aan de grond worden gewerkt. Er was immers geen tuin en de grond was erg ingeklonken. Ik werd door de buurman aangespoord om veel te spitten en liefst voor de winter. Dan kon "de vorst erover". Daar werd de zware klei lekker rul van. Gelukkig was ik toen nog jong en wild en draaide ik mijn hand niet om voor een paar uur spitten. Aan de onderkant van de klompen is te zien hoeveel ze zijn gebruikt. Onder de linker klomp zit een diepe kerf. Ik spit gek genoeg met mijn linker voet!

 

Op de lange duur kreeg ik rare bobbels op mijn wreven van die harde klompen. Dat stond natuurlijk niet zo lady-like. Ik besloot schoenen te gaan dragen in plaats van klompen. De bobbels verdwenen van mijn wreven en mijn oude klompen, afgedankt en afgekloven, verhuisden naar de schuur.

 

Ze dienen nu uitsluitend voor decoratieve doeleinden. De buitenlandse bezoekers vinden het fantastisch als ze tussen de spullen in de schuur een paar klompen ontdekken. Zij denken stiekem toch dat wij Nederlanders allemaal op klompen lopen. Ik moet er heimelijk om lachen, maar laat met plezier mijn oude klompen zien. Passen mag ook! 


Ik hou ze in de waan: Molens, tulpen en klompen! Het is toch een leuk nostalgische Hollands sprookje? 

Fijne week

Hetty

romantische rozentuin

Nieuwe volgers, van harte welkom op mijn blog en leuk dat jullie meelezen!

Het sprookje van Holland. Tulpen.
Over een paar maanden dan staan ze ook weer te bloeien in mijn tuin. Dit sprookje is echt!
De molen op ons dorp.
Klompen
Passen mag.
Zie je de slijtage van het spitten?

Wat je deze week van februari in de tuin kan doen.

Bescherm je dahlia's bij vorst. Staan ze in de garage of schuur, gooi er een jas over. Heb je ze in de grond gelaten, gooi er wat dennentakken over als het gaat vriezen.
Voer de vogels. Zin om iets te maken voor de vogels lees hier DIY. Vogels voeren
Zin om te gaan zaaien? Je kunt Lathyrus al zaaien. Lees hier hoe je dat kan doen Lathyrus zaaien stap voor stap
Mijn comments op jullie posts:
Ellen: Wollerton old hall is een fantastische roos. Maar wel een beetje slap. ik hoop dat de obelisk zal helpen om hem overeind te houden.
Margriet: Je hoeft niet alles na te maken wat ik in elkaar flans. Een tak uit de perenboom is ook prachtig en veel sneller klaar.
Zem: Professioneel? Dat is overdreven. Zo'n obelisk is van hoppa in elkaar gezet. 












Reacties

  1. Heel herkenbaar, ook ik heb jaren op de klompen gelopen tot die lelijke bulten. Daarna van die zwarte tuin klompen. Alleen nu heb ik een hielspoor en dan zijn die ook drama dus nu opzoek naar tuin schoenen met zacht voetbed waar ik ook zo in kan stappen. ( Maar nog niet gevonden).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De oude mannen op ons tuincomplex zweren ook bij spitten. Iedere herfst weer,de vorst die er niet meer is tegenwoordig ten spijt. Straks gaat er weer massaal kalk over omdat dat ook hoort.Mooi plaatje, die tweede foto, ik zou er zo willen zitten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk klompenverhaal, Hetty.
    Ik ben onder de indruk van de afdruk van de spade in je linkerklomp: hét bewijs van de activiteit van je linkervoet ; - )
    Wat hebben we nu weer gezellig weer met de zon erbij, eindelijk.
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten