DIY. Twee Obelisken voor rozen.

Al weken loop ik begerig langs de hazelnootstruik. Zitten er dit jaar wel genoeg takken aan om te snoeien? Ik heb namelijk heel wat snoeihout nodig voor mijn volgende project: twee obelisken voor mijn lievelingsrozen 'Wollerton Old Hall'. Zie foto boven.

 

Mijn lievelingsrozen zijn namelijk een beetje aan de slappe kant. Vandaar dat ze gesteund moeten worden. Als het kan door een natuurlijke obelisk van hazelnoothout. Daarom pak ik op een zonnige winterdag mijn zaag en ga aan de slag. 

 

Het is altijd een verrassing hoe het project gaat uitpakken. Hoe zijn de takken? Recht, krom, lang, kort? Hoe dan ook, ik zal ermee moeten dealen. Improviseren is belangrijk.

 

Het lukt me om acht lange takken uit de hazelnoot te zagen. Ik verwijder de zijtakken en schil met een scherp mes de bast aan de onderkant af. Dit laatste om het wortelen tegen te gaan. Dan maak ik gaten in de grond met de grondboor. Steek vervolgens de takken erin en bind ze provisorisch bijeen. Van een afstandje kijk ik hoe of het me bevalt.

 

Draaien, kijken, herschikken, peinzen.

 

Als het een beetje lijkt op wat ik in gedachten heb, graaf ik de staanders in de grond. Vervolgens bind ik er wat horizontale takken bij voor stevigheid en harmonie. 

 

Peinzen, draaien, herschikken en kijken.

 

Aan het eind van de middag staan er twee obelisken waar mijn rozen tegenaan kunnen leunen. Want dat verdienen deze rozen. Vernoemd naar de al even zo mooie tuin Wollerton Old Hall. Als je de kans hebt om die tuin te bezoeken…..DOEN! 


Fijne week

Hetty

romantische rozentuin

Nieuwe volgers, van harte welkom op mijn blog en leuk dat jullie meelezen!

rosa wollerton old hall
Deze foto is van eind oktober. Je kunt wel zien dat de roos aan de slappe kant is.
 
Daarom maak ik een obelisk van snoeihout:
hazelnoot takken
Ik zaag de takken uit de hazelnoot.
haal de bast van de takken
Schil de onderkant zodat de takken niet uitlopen.
twee obelisken van hazelnoottakken
Dan zet ik de stokken rond de rozen.
zet de takken provisorisch vast
Bind de stokken provisorisch bij elkaar.
obelisk van hazelnoot hout
Maak er wat dwarsliggers aan voor harmonie en stevigheid.
twee obelisken van hazelnoot
Aan het eind van de middag is het klaar. Ik zie dat ik ook nog veel moet opruimen!
DIY .Twee obelisken van hazelnoot takken
Opgeruimd. Zo kunnen jullie het beter zien!

Wat je deze laatste week van januari kan doen in de tuin:
Wil je lezen over mijn bezoek aan de Engelse tuin Wollerton Old Hall?  Lees hier over mijn bezoek aan deze tuin.
Pluk elke week een stuk of 10 sneeuwklokjes uit de tuin en zet ze in een vaasje. Niet genoeg sneeuwklokjes? Lees hier hoe je eenvoudig sneeuwklokjes kan vermeerderen: sneeuwklokjes vermeerderen hoe doe je dat?
Snoei de fruitbomen als het niet vriest. Lees hier mijn tips: fruitbomen snoeien hoe doe je dat?

Mijn comments op jullie posts:
Alle volgers die gereageerd hebben via email, bedankt voor jullie aanmoedigingen.
Margriet: Ook jij lekker doorschrijven! Ik lees je posts met veel plezier.
Emanuelle: Wow, félicitations de Nord de la France! Merci. Je vous souhaite une agréable lecture.
Sheena: thank you for your encouraging words. I do my best to write about gardening, tips and hopefully some entertainment.










 


 

Reacties

  1. Dat heb je weer uitstekend opgelost met de hazelaarstakken!
    Ik zie je al in de weer met de zaag, het mes en de grondboor: professioneel hoor Hetty.
    De betreffende roos is een beauty.
    Hartelijke groeten, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zoiets had je vorig jaar toch ook gemaakt? IK heb inmiddels wel gesnoeid, maar zo'n bouwwerk maken daar komt het niet van. Ik heb perensnoeitakken in een vaas met tulpen en narcissen gezet. Ook leuk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een geweldige mooie roos!! Zo kun je ze niet uitzoeken in je zwart-wit rozenboek!!!
    Succes met al je tuinklussen!!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten