Hortus in de herfst.

Een paar weken terug heb ik de Hortus van Amsterdam bezocht. De Hortus aan de Plantage Middenlaan is hier al sinds 1682 gevestigd en is een van de oudste hortussen ter wereld. 


De tuin staat vol bijzondere bomen. Ik fotografeer voor jullie -met gevaar voor eigen leven- een immens hoge notenboom. Met elke windvlaag vallen er vruchten uit de boom. Ze ploffen naast me neer. De boom is familie van de walnoot, echter de vruchten zijn bijna zo groot als een tennisbal. Als je die op je hoofd krijgt ben je knock-out!

 

Nieuwsgierig breek ik een vrucht open en ontdek een stevige noot in het omhulsel. Om die noot te kraken moet je wel over reuzenkracht beschikken.  Stel je voor dat ik er een wil laten ontkiemen. Ik gooi de noot snel weg. Soms moet ik me tegen mezelf beschermen!

 

Een paar meter verder liggen langgerekte grijze bladeren. Ze zijn van een magnolia. De bladeren meten wel 30 cm. Ik vind ze net op vissen lijken. Nonchalant liggen ze rond de boom gestrooid. Verderop dwarrelt het gele blad van de tulpenboom naar beneden. Ik zie er duidelijk de tekening van een tulp in. 

 

Het is heerlijk toeven in het herfstzonnetje en ik neem plaats op een van de vele bankjes. Voor me, in de verwarmde vijver, ontdek ik dat de laatste lotusbloemen niet zijn uitgekomen. Jammer. Ik ben gek op deze bloemen en herinner me hoe mooi ze zijn als ze ‘s zomers bloeien. lees hier hoe het in de zomer was

 

Overal heerst een rustige herfstsfeer. Ik drink nog een kop koffie op het terras onder de -steenoude- steeneik.

 

Daarna stort ik me in het drukke stadsleven. Ook leuk!

Fijne week

Hetty

romantische rozentuin

Nieuwe volgers, van harte welkom op mijn blog en leuk dat jullie meelezen!

Ik fotografeer met gevaar voor eigen leven onder deze oude notenboom.
De vrucht die uit de boom is gevallen.
Kijk wat een harde noot erin zit.
Het blad van een grootbladige magnolia.
Hier zie ik duidelijk de vorm van een tulp in.
Maar ook andere, gewone herfst bladeren zijn prachtig.
Impressie van de hortus
De andere kant met de ronde verwarmde vijver.

Wat je deze week in de tuin kan doen.
Plant bloembollen, maar heb je geen tijd dan kan het nog tot eind december.
Als je rozen op kale wortel wil bestellen dan kan je dit nu doen. Plant ze meteen of kuil ze in. Dit doe je door een gat te graven en de wortels toe te dekken. Later als je meer tijd hebt  kan je het preciezer doen.
Soms zaaien planten zich uit op de verkeerde plek. Graaf ze op en verplant ze waar je ze wel wil hebben. Ik zag vandaag wat vergeet-me-nietjes tussen de tegels. Daar weet ik een beter plekje voor. 

Mijn comment op jullie posts:
Margriet: Ik heb de hibiscus niet gesnoeid. Vergeten. Jammer. Zou ik het in het voorjaar durven?





 

Reacties

  1. Die grote noten vielen ook langs mij op het landgoed vlakbij mijn huis. Ik weet alleen niet wat het zijn. Jij? Ik heb er wel mee naar huis genomen en ze liggen in mijn herfstschaal, maar ik zal ze niet zaaien. Ik zie het al voor me zo'n reuzenboom in mijn volkstuintje... Die hibiscus, tja ik weet het niet of je het moet durven....klein stukje misschien?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een hibiscus bloeit op nieuw hout, dus wat groeit na het snoeien. De mijne snoei ik in het voorjaar, in maart.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten