Krijgen we een koude winter?


Het is een oude volkswijsheid; hoe meer noten aan de boom, hoe strenger de winter. Ik kijk met angst en beven naar de eikenbomen van de buren. De bomen hangen namelijk vol met eikels. Dat wordt deze winter kleumen onder een dekentje!

 

De boom is inmiddels zo ver uitgedijd dat de takken over onze taxushaag heen buigen. Mijn border ligt in mum van tijd vol eikels. Dat is op zich niet erg, maar die eikels schieten zomaar wortel. De kleine eikenzaailingen laten zich niet gemakkelijk uit de kleigrond trekken. Ik spreek uit ervaring, de afgelopen jaren heb ik al een half bos uit de border gerooid.

 

De beste remedie tegen een oprukkend woud is om de eikels te rapen. Ik kruip tussen de rozen door, blijf hangen tussen de doornen; moet me heen en terug bewegen om los te komen. Het moet een grappig gezicht zijn om me zo bezig te zien. In korte tijd heb ik twee manden vol eikels geraapt. 

 

Wat doe je met zoveel eikels? Er schiet me iets te binnen. Vriendin C. heeft me een keer verteld dat ze als kind eikels raapte voor een bedrijf in Wageningen. De schoolkinderen kregen per kilo betaald. Waarvoor deze eikels werden gebruikt wist ze zich niet te herinneren. Waarschijnlijk om tot bomen op te kweken.

 

Mmmm peins ik.... eiken opkweken……en dan volgend jaar uitdelen aan de bezoekers van mijn tuin..... Gratis eiken, goed voor het klimaat! Ik zoek wat potjes en plant de eikels -die al gekiemd zijn- erin.

 

Ik realiseer me dat zo’n eik in een potje een vergiftigd cadeau kan zijn, want niet elke tuin leent zich voor een eik van 25 meter hoog. Aan de andere kant kan je de eik ook ergens anders planten. Langs een saaie weg, of in een bos… 


Want een echte tuinman/vrouw weet voor elke plant een plekje te vinden.


Fijne week

Hetty

romantische rozentuin

Nieuwe volgers, van harte welkom op mijn blog en leuk dat jullie meelezen!

Er liggen veel eikels in de border.
In een mum van tijd heb ik twee manden vol.
Ik kies de eikels die al kiemen..
En plant deze met het worteltje naar beneden. 

Wat je deze oktober week in de tuin kan doen:
Knip de uitgebloeide dahlia's uit de plant. Zo hou je de bloei erin. Ik doe dit ook met cosmea en goudsbloemen.
Maai het gras elke week. Bij mij is het gras nog niet hersteld van de brandende zomerhitte. Ik duim dat het goed komt.
Plant nieuwe aankopen. Kijk ook eens in de sale bij een tuincentrum. Je koopt er soms voor de helft een leuke plant.
Deel oude planten in stukken en herplant de buitenste delen. Gratis meer planten! 
Wil je een boom planten, dan is het nu een prima tijd om dat te doen.

Mijn comments op jullie posts:
Cita: Bedankt voor de tip om het lavameel met water te vermengen. De rozen die je op de vorige post zag zijn van afgelopen zomer. De nigella is bij mij ook allang uitgebloeid, maar ik zie al kleine zaailingen opkomen!
Margriet: In de moestuin is het lavameel ook heel goed voor de grond.
Ellen: Lekker rommelen in de tuin en wachten wat het volgend jaar weer wordt. Daar kunnen we mee bezig blijven. Ik verwacht de bloembollen volgende week. Heb er zin in!
Zem: Lavameel, dat is natuurlijk voor jou een bekende methode. Van het lavagruis heb ik nog niet eerder gehoord. Ik ga er naar zoeken.












 

Reacties

  1. Ha, ha ik zie je al met je mandje de tuin door kruip-sluipen om eikels te rapen.
    Ook wij hebben talloze hoge eiken op gemeenteterrein langs onze tuin, en inderdaad zeer veel eikels dit jaar. En die vallen ook hier: de meesten komen niet op, en wat wel opkomt, die trek ik er ook uit, zo jong mogelijk vanwege die krachtige penwortel.
    Een boomdeskundige, de de gemeentebomen hier inspecteert, vertelde me een paar weken geleden, dat men liever geen eiken en beuken meer aanplant vanwege droogteproblemen met deze bomen. Er wordt nu gekeken naar de Kaspische beuk en de moeraseik, deze zouden meer droogtebestendig zijn. Moeraseik? Ja, zei de man, die kon tegen vocht maar was ook droogteresistent.
    En onze inheemse eiken en beuken dan? Die zouden langzaam uitwijken naar noordelijker streken.
    Als dat allemaal waar is, Hetty, dan kun je beter een varkensboer opzoeken voor je overschot aan eikels ;-)
    Hartelijke groeten van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ken dat gezegde niet. Weet wel dat wanneer de situatie voor een boom verslechterd ze een enorme hoeveelheid zaden, vruchten aanmaken. Alsof zo'n boom denkt nog voor voldoende nakomelingen te moeten zorgen. Zag op de Duitse TV dat er om die reden gewichtjes aan takken van fruitbomen werden gehangen. De takken buigen door en staan onder spanning waardoor er meer fruit wordt geproduceerd.

    Hartelijke groet,
    Willeke
    Annelein Design

    BeantwoordenVerwijderen
  3. tijdens het wandelen vorige week zag ik er ook zoveel op het landgoed waar ik was. Ik wist niet dat dit betekent dat we een koude winter krijgen. Toevallig las ik dat ook bij een andere blogger. Je manden zijn wel heel decoratief zo!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten