De 10 beste planten voor droge kleigrond.

Aster Little Carlow

Tuinvrouw T is op bezoek geweest. Het is altijd goed om met haar over de tuin te sparren. Ze woont dichtbij en staat voor dezelfde klimatologische problemen als ik. 

 

Terwijl we in de tuin koffie drinken, bespreken we de toekomst plannen. Hoe moeten we verder als de droge hete zomers aanhouden? We gaan beide meer mulchen. Ik ga verder met compost en hennepstro. Een laag van 2,5 cm in elke border. Tuinvrouw T is nog aan het onderzoeken welke mulch zij zal kiezen.

 

Daarna bespreken we welke planten het goed hebben gedaan in deze droge hete zomer. We maken samen onze top tien van planten voor droge kleigrond.

 

De top 3 van Tuinvrouw T:

Salvia nemorosa Amethyst. (Paars)

Gaura lindheimeri (prachtkaars in wit,roze en donkerroze)

Amsonia.(Stermaagdenpalm blauwe kleur)

 

Daar kan ik aan toevoegen:

Aster little Carlow (herfstaster in lavendel blauw)

Erysimum Bowles Mauve (Lila) of Erysimum Red Jep (steenrood/ bordeauxrood)

Iris germanica (Baardiris)

Sysirinchium (in zacht geel)

Echinops (kogeldistel)

Venkel, zowel de bronzen venkel als de groene zijn geschikt

Sesleria, een lage grassoort met onopvallende bloei.

 

Wanneer tuinvrouw T afscheid neemt valt haar oog op de eenjarige ridderspoor die totaal verdord tegen de schuur staat. Uit de verdroogde stengels komen blauwe bloemen. 

 

Als dat geen surviver is. Die moet met stip bovenaan de top tien!

 

Fijne week

Hetty

romantische rozentuin

Nieuwe volgers, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!


Hier de top 3 van tuinvrouw T:

Salvia nemorosa Amethyst
Foto internet
Salvia nemorosa Amethyst
Gaura lindheimeri
Foto internet
Gaura lindheimeri 
Amsonia.
Foto internet
Amsonia.

En dan mijn toppers:
Aster Little Carlow
Aster Little Carlow; zie ook de foto bovenaan dit blog.
Erysimum 'Bowles Mauve'. Heeft een heel lange bloeitijd.
Iris germanica
Iris germanica
Sysirinchium
Sysirinchium
Echinops
Echinops
Venkel
Venkel
Sesleria
Sesleria
En met stip op nummer 1 de dappere eenjarige ridderspoor:
eenjarige ridderspoor
Wat een doorzetter is dat!

Wat je deze week in september kan doen:
Valt er regen? Dan kan je gaan verplanten. Zo niet, dan is er weinig te doen in de tuin. Geef  water aan de planten die staan te zuchten. 
Koop bloembollen. Ik heb ze op de markt te koop gezien. Je kunt ook op internet zoeken.
Knip de planten af die je niet meer mooi vindt. Dat geeft je misschien een beter gevoel.
Verzamel zaden van planten die volgend jaar wil zaaien. Doe ze in een papieren zak en schrijf de naam erop en het jaartal.

Mijn comments op jullie posts:
Margriet: Even over de kleurige foto op mijn blog: tuinieren in augustus. Lui zijn. Daar heb ik meer vragen over gekregen. Het is een versiering die over een winkelstraat hing. Het was zo mooi met die blauwe lucht als achtergrond. Ik heb het ergens in Frankrijk gefotografeerd. 
Dan over je tuin. Zieltogend, dat is het woord van dit moment in tuinen. Soms komt er nog best wat terug het volgende jaar. Planten zijn taaier dan je denkt. Je kunt de planten ook afknippen zodat ze minder verdampen. Misschien heb je nog wat aan de tips uit mijn blog. Weet dat er heel veel tuinvrouwen/mannen in het zelfde schuitje zitten. Gedeelde smart is halve smart.
Cita: Jij geluksvogel met wat regen. Hier nog niets gezien. De allium is erg gemakkelijk en vermeerderd zich goed. Hij wordt van groen helemaal rood. Prachtige kleur en combineert gemakkelijk. En dan vraag je of ik vroeger inwoner was van Alphen aan de Rijn. Dat moet een dubbelganger zijn. Ik ben er bij mijn weten zelfs nog nooit geweest!
Paula: De stekken van de lavendel zou ik nog maar even in het potje laten zitten. Misschien beter volgend voorjaar uit te planten. Dan maken de planten zo'n groeispurt en herstellen ze sneller van het verplanten. Wel fijn dat het stekken gelukt is!
Zem: Ja, de herfst komt eraan. Jouw Cercis is een sterke boom. Ik zie aan mijn boom allemaal nieuwe bladeren. Wat bijzonder zo aan het eind van het seizoen. Deze boom wordt veel te weinig aangeplant naar mijn idee. Het is een onbekende topper. Wij weten het al!


















 


 

Reacties

  1. Bij mij heeft de witte gaura het fantastisch gedaan, wel een meter doorsnee.Ook de Erisymum bloeit nog steeds, die bloeide zelfs de winter door nog. Ik moet eens kijken of ik die ook zelf kan zaaien....Verder staan praktisch alle lavendels nog vol in bloei. Ik heb van een kweker in Bruinisse gehoord dat als je na de eesrte bloei meteen de uitgebloeide bloemen eruit haalt, hij nog een keer gaat bloeien. Dat doe ik altijd. Ik heb twee planten terug gesnoeid zoals jij beschreef. De drie hibiscussen bloeien nog en de pluimhortensia's staan er nog prachtig bij. Maar dat was het wel zo'n beetje.....

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten