Waar was jij?

Waar was jij zondag 20 maart om 16.33u? Zat je voor de tv naar de Formule 1 te kijken? Liep je in het bos? Lag je nog op bed? Ik mag hopen van niet, het was namelijk een heel belangrijk moment.

 

Dat het een belangrijk moment was moet ik jullie  even toelichten. Op 20 maart om 16.33u is namelijk de lente begonnen.  

 

Ik dacht altijd dat de lente op 21 maart begon, maar dat is helemaal niet waar. Wat blijkt, de lente begint of op 20, of op 21 maart. En het kan nog gekker; in 2048 begint de lente op 19 maart. Dan weten jullie dit alvast. Knappe koppen hebben het allemaal nauwkeurig berekend. 

 

De lente is een feit als zondag 20 maart om 16.33u  de zon precies op de evenaar schijnt. De nacht en dag zijn dan even lang. Vanaf dat moment worden de dagen langer dan de nacht, wat veel planten triggert om te gaan groeien. En om dat te vieren heb ik op precies dat moment dit blog gepost. 


Allemaal leuk die wetenschappelijke benadering van internet, maar wat ik mis is gevoel. Daar wordt met geen woord over gesproken. Want voor een tuin man/vrouw zijn al deze ingewikkelde berekeningen niet nodig. Een tuinman/vrouw weet zonder dat, precies wanneer de lente is begonnen. De lente begint op het moment dat je niet kan wachten om te zaaien, om te stekken, om planten te kopen, om het gras te maaien, om bomen te planten…..

 

Dus geef je over aan de lente. Koop wat, plant wat, ga in het gemaaide gras liggen en geniet met volle teugen! 

 

Want de lente van 2022 is begonnen.

Fijne week

Hetty

romantische rozentuin

Nieuwe volgers, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

tulpen
De tulpen beginnen te kleuren.
Narcissen
Narcis tussen de uitlopende planten.
Hemodactylus. Een bijzonder bolgewas!
Sterhyacint in het gras.
Helleborus met sahara zand. Ik moet nog stoffen!
Bloemknoppen van de boompioen.
De eerste tulp in bloei.
Fritilaria persica. Wat een beauty!

En dan nog leuk nieuwtje. Afgelopen week heeft de 200e volger zich opgegeven. Waarschijnlijk is dit voor menig blogger totaal geen mijlpaal, maar ik ben blij met elke volger die zich aansluit. Het is hartverwarmend hoe trouw jullie elke week mijn post lezen. Tot slot ben ik veel dank verschuldigd aan mijn dochter die dit blog voor mij heeft gemaakt. Het wekelijks schrijven over mijn tuin heeft ook mezelf veel plezier gebracht. Dus, op naar de 1000 volgers!

Het moment gaat niet onopgemerkt voorbij!

Wat je in maart deze week in de tuin kan doen:
Ga helemaal los in het tuincentrum, maar pas op met eenjarige planten. Ze zijn niet winterhard en één nachtvorstje kan fataal zijn.
Maai het gras en steek de kantjes af.
Sleep de stoelen naar buiten en geniet van de zon.
Maak de paden onkruidvrij. Saai werk, maar met het zonnetje op de rug blijf je gemotiveerd.

Mijn comments op jullie posts:
Divera: Succes met het zaaien van de lathyrus. Tip, let op de muizen. Ze hebben in mijn zaaisel huisgehouden! Blijkbaar staat lathyrus ook bij de muis op het menu.
Onbekend: 24 uur weken van lathyruszaden is perfect om ze sneller te laten kiemen.
Lisa: The mud season.... I can imagine how that feels when the soil is muddy and frozen and you want to plant something. Hope for some sunny days this week!
Marthy: Ik heb je post opgezocht. Jij bent toch een belezen vrouw. Ik wist tot voor kort niks van Rip van Winkle!
Margriet: Spuitzwavel op de druiven, wat een bijzonder experiment. Ik ben benieuwd. En wat betreft de narcissen, gelukkig verschillen de smaken, anders was er voor Rip van Winckle geen toekomst meer in de tuin! Plant jij er maar eens een paar aan dit najaar. 


















 

 

Reacties

  1. Ik zag het ook gisteren dat de lente dit jaar op 20 maart begon, was er heilig van overtuigd dat dit altijd 21 maart was. Wat veel volgers heb je, gefeliciteerd zeg! Ik heb er 78 en dat vind ik al veel. Maar dat aantal blijft al een jaar ongeveer het zelfde, er gaat er eens een af en komt er een bij. Geen idee hoe ik er aan meer moet komen☺☻Maar het maakt ook niet uit, ooit begon ik met die website voor mijzelf als een soort naslagwerk ipv het schriftje wat ik had. Dat er toch ook zoveel mensen die blogs lezen vind ik al bijzonder!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waar ik was gisteren? Ik zat thuis, lekker te lezen. Ondertussen heb ik al het een en ander gekocht, planten moet nog even wachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Congrats on your 200th blog readers. I bet you have many more but they don't sign in. I do enjoy your positive attitude, beautiful photos and encouragement for gardening.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten