Beschuit met muisjes.

De vogels die afgelopen winter gezellig in de tuin verbleven, hebben allemaal voor nageslacht gezorgd. We hebben een heuse babyboom!

 

Als eerste is de baby merel uitgevlogen. Je ziet hem niet, maar je hoort hem van verre. Dat klagelijke geluid… echt een aanstellerig type. Daar komt nog bij, hij is enig kind. Verwend tot op het bot! Je zou hem wat; hoe hij steeds die aandacht opeist, maar vader en moeder merel geven geen krimp en modderen door met dat verwende nest!

 

Wanneer ik in de schuur kom hoor ik een roodborst baby schreeuwen. Mijn man heeft galant de grote mendeuren opengezet om de roodborst naar buiten te laten vliegen. Dat is gelukkig niet nodig. Als portier zou je er een dagtaak aan hebben! Door een spleet kan de roodborst naar binnen vliegen. Het inmiddels verlaten nest vind ik later boven de deur, achter een fles Wash and Shine.

 

Maar er is meer baby geluk. Afgelopen najaar heb ik twee nestkasten opgehangen in de hoop dat er mussen in zouden gaan broeden. Dat is niet gebeurd want een koolmees heeft het gekraakt. Telkens als ik langsloop -en dat is heel vaak- hoor ik het hongerige gepiep. Nog even geduld, dan kunnen ze rondfladderen in de tuin.

 

En vanmorgen vloog er een vlucht koolmezen baby’s door de tuin. Waar die vandaan komen? Geen idee. Zo klein als ze zijn inspecteren ze de rozen op luizen. Of ze snacken aan de gedroogde meelwormen die ik voor hen heb gekocht. Wat schattig die kleine hummels.

 

We hebben een babyboom in de tuin. Tijd voor beschuit met muisjes!

Fijne week

Hetty

romantische rozentuin

Merel jong. Enig kind, verwend.
Hier de kleintjes aan het snacken met papa koolmees.

Gezellig met z'n allen!
koolmees in bad.
Voor de liefhebbers van bloemen, de allerlaatste tulpen staan in bloei.

mijn comments op jullie posts:

Groengenot: Dank je voor het compliment. 
Marijke: Schrijf het in je agenda voor volgend jaar: Boompioen in de vaas zetten voordat het regent.
Margret: Soms denk ik wel eens waarom fotografeer je het nog. De tuin staat er al honderden keren op. Maar je kent het vast wel, toch weer een foto!
Lisa: The other peonies are almost in flower. I think a few weeks from now. your garden is earlier!










 

Reacties

  1. Goedemorgen Hetty,
    Wat heerlijk om te zien dat er zoveel vogels geboren worden in jullie tuin. Voor mij een echt feest om te zien.
    Heerlijke zondag en een fijne nieuwe week gewenst.
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Onze baby koolmezen en pimpelmezen zijn ook uit de nestkastjes uitgevlogen. Jammer, ik vond het wel gezellig dat getjilp bij beide terrasjes en pa en ma die af en aan vliegen. Ik heb wel met bewondering gekeken naar die ouderparen, wat een intensieve periode voor hen. De hele dag vliegen ze af en aan met eten voor het kroost!
    Die foto's ja, van alle kanten, van onder tot boven, van voor naar achter. Maar ik kan het niet laten en ik hoop jij ook niet, want ik geniet van jouw sfeervolle foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 2 merel echtparen hebben mijn tuin als kraamkamer uitgekozen.
    Op trapje probeerde ik dus de baby mereltjes te fotograferen in het nest....nog net even blaadje weghalen wat voor de lens zat......oeps achter elkaar fladderden er 4 grote babymerels het nest uit. Het gebeurde allemaal in een fractie van een paar seconden. Ik schrok, had niet verwacht dat er 4 al zulke grote baby merels uit zo'n klein nestje konden komen. Inmiddels hebben ze alle 4 een nieuw onderdak gevonden in de klimhortensia. Pa en ma merel vliegen af en aan met wormpjes voor alle 4. De baby merels wippen regelmatig over het terras nu. Vliegen kunnen ze nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. My garden has several baby birds bouncing around in the shrubs too. Carolina wren, Northern Cardinal, European Starling fledglings are very vocal. The parents are busy as can be making sure they are fed and bathed. A fun busy time in the g arden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier is het ook een fameuze babyboom! Merels, spechten (het jong nog niet gezien) vele meesjes en pimpelmeesjes en eekhoorntjes. Wij geven hier levende meelwormen! Moet je echt eens doen. Maar geef ze geen eten aan de deur, nu komen de meesjes op de deurklink zitten om te vragen achter meer wormen! :-) Groetjes, Lotte

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel erg leuk, dat jonge spul in je tuin.
    En nestkastjes voor een speciale vogelsoort... leuk door ons bedacht, maar in onze spreeuwennestkast nestelen steeds koolmezen. Deze moeten de kast dan wel eerst behoorlijk van binnen ophogen met nestmateriaal, beetje boxspring-methode ;-)
    Hartelijke groeten van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten