Klimrozen snoeien en stekken in oktober.

Rosa Mme Alfred Carriere

Laatst heb ik een aflevering van Gardeners world (Afl 31) gemist. Gelukkig is er YouTube. Daar kan ik de aflevering in zijn geheel terugkijken.

 

In deze aflevering zie ik tot mijn stomme verbazing presentator Monty Don met een snoeischaar bij zijn klimroos staan. Hij verteld dat oktober de uitgelezen maand is om doorbloeiende klimrozen te snoeien. In oktober? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Ik snoei altijd in het voorjaar!

 

De roos die Monty gaat snoeien is Madame Alfred Carrière. Ik val bijna van de bank! DIE ROOS HEB IK OOK. Mijn madame heeft op dit moment een pruik die wel een meter boven de rozenboog uitsteekt. Ik kijk geboeid toe hoe Monty de roos snoeit. Zou ik dat durven? Mme Alfred Carrière snoeien in oktober?

 

Mme. Alfred Carrière is een sterke klimroos met bleekroze rozen. Ze is vrij van ziektes en doet het ook uitstekend op een donkere plek. Daarom heb ik haar uitgekozen voor deze rozenboog die in de schaduw van de schuur staat. Een prima keuze. 

 

Ik neem een besluit en een paar dagen knip ik de roos helemaal kaal. Terwijl ik ermee bezig ben vraag ik me af, heb ik wel de goede aflevering bekeken op YouTube? Heb ik me niet vergist en is het toch een aflevering uit het voorjaar? Het zweet breekt me uit! De roos is inmiddels kaal; dus is er geen weg terug. Een beetje gestrest zoek ik op YouTube naar de bewuste aflevering van Gardeners World . Uiteindelijk vind ik de juiste. Gelukkig heb ik het goed. Doorbloeiende klimrozen kan je snoeien in oktober. 


Voor de zekerheid neem ik nog wat stekken van het snoeiafval. Want Madame Alfred Carrière zou ik voor geen goud willen missen in mijn tuin. 


Stekken doe je zo in oktober:

Neem een potlood dikke stengel en haal alle bladeren eraf.

Steek de stekken diep in een hoge pot. 

Op een schaduwrijk plekje in de tuin laten staan en afwachten of de stek gaat wortelen komend voorjaar.


Ik hoop dat het allemaal goed komt met dit experiment. 

 

Wat denk jij ervan? Heb jij wel eens doorbloeiende klimrozen in oktober gesnoeid?


Fijne week!

Hetty

romantische rozentuin

nieuwe volgers van harte welkom op mijn blog.


Klimrozen stekken
Stekken van de roos.
klimrozen stekken
Steek ze diep in een hoge pot -langs de rand is het beste- en wacht af.
Rosa Mme. Alfred Carriere
Rosa Madame Alfred Carrière in de zomer.
rozenboog met Rosa Mme. Alfred Carriere
De roos groeit erg hard.
gesnoeide roos Rosa Mme. Alfred Carriere
Voor de eerste keer in mijn leven heb ik een roos gesnoeid in oktober. 
Rosa Mme. Alfred Carriere
Bij het snoeiafval vind ik nog een paar rozen.....
Rosa Mme. Alfred Carriere in vaas
....toch nog een mooi boeketje op de keukentafel!

Mijn comments op jullie posts:
Zem: Wat een vurige schilderijen. Dat koele blauw erbij geeft een prachtig effect. Meteen boven de bank hangen!
Carina: Ik hoor van iedereen dat het een slecht dahlia jaar is geweest. Schrale troost natuurlijk, maar volgend jaar beter.
Lisa: Maybe you can pick a little bouquet of flowers from your garden. You don't need many as you can see above. 
Ela: Thanks for your kind comments. 
Thuul: Leuk dat je ook bloembollen gaat bestellen. De folder waar je naar vroeg is van Gebr Deen.




 

 

Reacties

  1. Oke dat is ook nieuw voor mij. Ik knipt aan het eind van het seizoen altijd wel wat weg maar zo drastisch toch niet. Hopelijk gaat jouw roos volgend jaar weer netzo prachtig bloeien als dit jaar. Wat was hij nog mooi voordat je hem snoeide. Hartelijke groet, Carina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het rood hangt boven de bank :-)
    Maar wat een experiment met je geliefde klimroos! Je zou denken dat dit alleen in zeer gematigd klimaat kan zonder stevige nachtvorst. Intussen hebben we dat haast, maar zeker weten doen we niet hoe onze winter zal worden. Hoewel je in Zeeland wel goed zit.
    Je stektips zijn waard om te onthouden.
    Hartelijke groeten van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. It is scary to do a chore out of the ordinary time. I bet your rose will be fine. We will see.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk blogje. Ik ga dat ook proberen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten