Tips voor een moestuin op het balkon.

Groenten uit eigen tuin, dat klinkt toch als een romantische droom. Stel je eens voor, hoe je vlak voor het koken het eten uit de tuin plukt. Maar als je alleen een balkon hebt, kan je dan deze droom ook laten uitkomen? Ik denk van wel.

Zelf heb ik geen balkon, maar omdat de tuin zo vol staat heb ik de groenten in containers geplant. Dat is precies wat je op een balkon ook doet. Hier volgen mijn tips voor de moestuin op het balkon.

Sla. Dat is het veruit het gemakkelijkste om te kweken. Neem een brede schaal, vul hem met potgrond en plant er drie tot vier slaplanten in. Je zult zien, in een paar weken tijd zijn de planten al zo groot dat je ervan kunt oogsten. Snij niet de hele krop af, want dan ziet het er niet uit. Het oog wil tenslotte ook wat! Beter is het om telkens van elke slaplant een paar bladeren af te nemen. Zo blijft de plant er prima uitzien. Geef sla voldoende water, want ze zijn dorstig.

Sperziebonen. Wat is er lekkerder dan net geoogste sperziebonen? Ik heb in mei drie x drie zaden per pot gelegd. Het is mij opgevallen dat de planten die uit de wind stonden het beter hebben gedaan. Ik heb acht potten en dit is voor ons tweeën genoeg. Gemakkelijke teelt en heerlijk.

Aardappelen. Helaas, een minder succesvolle teelt. Misschien komt het door de droge zomers van de laatste jaren, maar de opbrengst valt me tegen. Toch kan je het proberen. Leg eind maart in een grote pot een poot aardappel. Om aardappelen te oogsten moet je nog tot juni wachten. Maar nieuwe aardappelen uit eigen tuin, daar kan niets tegenop. Schraap het velletje eraf, snij de aardappel in dikke plakken, kook ze 5 minuten en bak in roomboter. Wat moet ik er nog meer over vertellen? Smullen!

Tomaten. Hier smokkel ik een beetje mee, want ik plant de tomaat in een container zonder bodem. Zo kunnen de wortels de grond in groeien op zoek naar water. De tomatenplanten heb ik van mijn dochter gekregen. Zij heeft de planten opgekweekt uit zaad(wat goed!!) In mei heb ik de tomaten in de containers geplant; ze groeien als kool. De hevige voorjaarsstormen maakten de plant tot een vreemd gewas. De hoofdstam is kapotgewaaid. In plaats daarvan zijn er nu twee dikke zijtakken uit de hoofdstam gegroeid. Deze  zijtakken  heb ik moeten stutten met ijzeren pinnen. Het ziet er vreemd uit! Net Popeye. Takken als armen, met groene tomaten als spierballen eraan. Welk soort het is? Zo te zien vleestomaten. Ik ben benieuwd hoe ze smaken.

Tot zover mijn bevindingen. Ik hoop dat jullie geïnspireerd zijn om ook groenten in potten te gaan kweken. Het is nog niet te laat om het experiment met sla op te starten. De hele maand augustus kan je nog slaplanten buiten planten. En voor de wintermaanden prei! Probeer het eens. Succes!
Fijne week
Hetty
romantische rozentuin.
Volgers die zich afgelopen week hebben aangemeld, hartelijk welkom op mijn blog.
Sla in een pot. Dat misstaat niet op het terras!
Sperziebonen in een pot. Hier komen ze net boven de grond.
Eind juli, volop boontjes om te plukken
De planten die minder op de wind stonden zien er beter uit.
Mmmmm!
De hele aardappel oogst. Weinig, maar het was wel lekker!
Half mei, tomaat tussen de lavendel uitgeplant in de tuin. 
Na alle stormen van dit voorjaar, tomatenplant stevig vastgebonden aan pinnen. Toch mooie tomaten!


Reacties

  1. Je doet het zoals ik: de "moestuin" zit voor het grootste deel in bakken.
    Met meer of minder resultaat. Toch blijf ik experimenteren: nu kijk ik welke tomaat buiten in pot de meeste opbrengst geeft in het Nederlandse weer van deze zomer.
    Maar de sla: er zit altijd wel een slimme klimslak verstopt onder de pot, die mij voor is :-((
    Hartelijke groeten van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Your vegetables look great. I have never grown beans in pots. Maybe I will try this next year.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten