Rozen verzorgen. Zo doe je dat in de zomer.

rosa Blush noisette
De eerste bloei van de rozen is voorbij. Toch is dit niet de tijd om achterover in je tuinstoel te gaan leunen. Als je nu even doorzet en de uitgebloeide rozen wegknipt, dan zal de struik je belonen met een mooie nabloei.

Heb je weinig rozen dan is het wegknippen van uitgebloeide rozen snel gebeurd. Maar in de rozentuin zoals ik heb, dan moet er flink worden geknipt. Want ALLE uitgebloeide bloemen moeten worden weggeknipt zodra ze zijn uitgebloeid. 

Een rozenboog vol uitgebloeide rozen is ieder jaar weer een flinke uitdaging. Gewoon beginnen is het allerbeste. Als je de uitgebloeide rozen laat zitten kost dat de roos veel energie. Energie die ze naar mijn idee beter in nieuwe bloemen kunnen steken. Dus pak ik de snoeischaar en begin. Verstand op nul en GAAN!

Wanneer de struik een beetje te groot wordt naar mijn zin, dan knip ik de takken wat dieper terug. Op die manier is de roos zijn uitgebloeide bloemen kwijt en is de struik meteen wat compacter. Twee vliegen in één klap. Natuurlijk zijn niet alle rozen tegelijk uitgebloeid. Maak er een gewoonte van om dagelijks de rozen na te lopen. Dan blijft het werk te overzien.

Ik moet hierbij opmerken dat historische rozen ook blij zijn als je de uitgebloeide bloemen wegsnoeit, maar niet voor nabloei zorgen. Check het naamkaartje!

Eind juni geef ik de rozen voor de tweede keer mest. (De eerste keer bemest ik in maart) Een handje bij elke roos. Ik gebruik biologische rozenmest. Dat geeft energie voor de tweede bloei. Regenachtig weer is ideaal om te bemesten. Dan kan de roos meteen van start. 

En daarna…

Daarna kan ik achteroverleunen in mijn tuinstoel!
Fijne week
Hetty
De nieuwe volgers van deze week hartelijk welkom op mijn blog.
romantische rozentuin.
rosa Jasmina
Juni. In volle bloei. Rosa Jasmina.
rosa Jasmina uitgebloeid
Begin juli uitgebloeid.
rosa Jasmina gesnoeid
Na de snoei. Zie je dat de roos ook weer in model is gesnoeid?
rosa Jasmina
 Nu geduldig wachten op de tweede bloei. Hier doe je het voor!

nog even nagenieten
rosa sceptre d isle


Snel na het knippen van de uitgebloeide rozen verschijnen er nieuwe scheuten. Ik zie zelfs al knoppen!
Mijn comments op jullie posts:

Lisa: I am stil working with the old Blogger version. Hopefully you get used to the new version soon. Keep trying.
Sheena: About the self seeding lathyus, I don't know how cold your winters are, but the winters in the South -West of the Netherlands are mild. Just try and see what works best!
Zem: De overblijvende lathyrus is een stuk minder werk. Grappig dat de jouwe ook zelf een plekje heeft gekozen!


Reacties

  1. Je rozenboog is heel mooi!
    Goede tips geef je. Waar ik kan (mijn New Dawn is moeilijk bereikbaar), zal ik ze toepassen.
    Wat mest geven kan ik in deze regenweek nog goed even doen.
    Maar daarna wacht ik weer op lekker weer, vandaag niet eens 15 graden hier en een koude wind met stevige buien.
    Met de regen ben ik anders erg blij, maar het verveelt zo gauw ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Your roses are some to aspire to. They look grand.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi zijn de rozen.Ik heb er zelf eigenlijk niet 1, bedenk ik mij.Ik ga eens op zoek naar een mooie roos.........

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten