Succesvol pioenen kweken. 5 tips.

Pioen Krinkled White
Afgelopen week beklaagde tuinvrouw B zich over haar pioen. Tuinvrouw B: ‘Verleden jaar had ik 9 bloemknoppen in mijn pioen net voordat we op vakantie gingen. Dit jaar gaan we niet op reis, maar nu zit er slechts één bloem in’. Wat een pech voor tuinvrouw B!

Naar aanleiding van dit gesprek inspecteer ik mijn eigen pioenen. In de boerenpioen, ieder jaar goed voor wel 20 bloemknoppen, zitten er nu maar een stuk of vijf. Ik bekijk elke pioenenstruik en constateer dat er dit jaar ook bij mij minder bloemstelen zijn. Wat is er aan de hand? Wat is de oorzaak van de teleurstellende bloei?

Het antwoord vind ik in een item over pioenen dat door de BBC wordt uitgezonden. Wat blijkt, een pioen moet van april tot september voldoende water hebben. Met de snikhete droge zomer van 2019 nog in gedachten, moet ik concluderen dat de planten het veel te droog hebben gehad. Water geven moet ik! Want ook dit jaar is het kurkdroog in de tuin.

Wanneer jouw pioen ook niet wil bloeien, zijn hier mijn tips:

Tip 1. Staat de pioen wel op de goede plek? Het zijn diva's! Pioenen willen namelijk volle zon, een plaats zonder teveel concurrentie van andere bomen of struiken en niet te nat.
Tip 2. Staat de plant misschien te diep geplant? De rode punten -de zogenaamde groeipunten waar het blad uit komt- moeten max 2-5 cm onder het grondoppervlak worden geplant. 
Tip 3. Koop de pioenen bij een pioenen kwekerij. Pioenen hebben namelijk een groot wortelgestel. Dat past eenvoudig niet in een klein potje van 9 cm! Een pioen in zo’n klein potje kan er wel 10 jaar over doen voordat hij groot genoeg is om te bloeien. Een echte pioenen kweker stuurt de kale wortel in het najaar over de post. Je zult zien dat er uit die grote wortel het volgende jaar wellicht al bloemen komen. Kijk maar eens op de website van deze pioenen kweker Paeonia passion. Pas op, het maakt hebberig!
Tip 4. Zoals gezegd, geef water bij een droge periode. Ook als ze al zijn uitgebloeid. Op die manier kunnen de pioenen bloemknoppen aanmaken voor volgend jaar.
Tip 5. Koop je een bos pioenen bij de bloemist of supermarkt? Koop alleen pioenen waarvan de knoppen zacht aanvoelen. Als de knoppen hard zijn, de zogenaamde trommelstokken, dan loop je de kans dat ze niet uitkomen. 

En de belangrijkste tip: Geniet van pioenen zo lang het kan. In huis of in de tuin. Want alleen in deze tijd van het jaar bloeien ze!
Fijne week
Hetty
De nieuwe volgers van harte welkom op mijn blog.
romantische rozentuin.
Pioen Krinkled White
Pioen 'Krinkled White'
Pioen Krinkled White
De hele struik van pioen 'Krinkled White'. Net gebakken eieren.
Pioen Jan van Leeuwen.
Het zelfde idee, Pioen 'Jan van Leeuwen'.
Boeren pioen
Boeren pioen, heeft het slecht gedaan dit jaar.
pioen White Sands.
In de vaas pioen 'White Sands'. Weinig bloemen dit jaar wel een heerlijke frisse geur.
pioen Laura Dessert
Een van de beste pioenen in mijn tuin 'Laura Dessert' verkleurt van roze naar wit.
 pioen  Laura Dessert tussen het donkere blad van Euphatorium 'Choclate'
Hier 'Laura Dessert' tussen het donkere blad van Euphatorium 'Choclate'
Pioen Gayborder June
Pioen Gayborder June
Sprookjesachtig in het avondlicht, Pioen 'Amalia Olson'.
In de vaas op de keukentafel. Koop pioenen nu het kan.
Deze is nog te hard, een trommelstok. Niet kopen
Deze is al zacht. Kopen
En deze is verdroogd. Water geven en hopen op een betere oogst volgend jaar!

Mijn comments op jullie posts:
Jan: Zeker weten je bent een boom!
Betty: Wow a bridge like that is rather scary. 
Lisa: thank you for your kind comments week after week!
Zem: Het is inderdaad vreemd met geuren beschrijven. Ik hoorde laatst van iemand die niets meer kon ruiken. Dat is toch ook verschrikkelijk.


Reacties

  1. Voor mijn tuin zijn ze te veeleisend, denk ik.
    Via de volkstuinbuurvrouw van mijn dochter kreeg ik van de laatste een bos prachtige roze en witte, zachtgeurende pioenrozen: wat een weelde, ik moet er steeds aan ruiken, de hele kamer is gehuld in die subtiele geur.
    Je zou zeggen dat die volkstuinbuurvrouw geen tekort aan pioenen heeft. Ik zal dat nog eens navragen.
    Hartelijke groeten van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. My peonies flowered this year but several of the buds didn't open. That was a little disappointing. There were few buds on them in the first place. They haven't been in the garden for very long. I will give them more time to develop.
    Your peonies are so pretty. I really like the first one pictured.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten