Planten kopen in de zomer is dat verstandig?


Geen idee of het verstandig is om nu te planten midden in de zomer, maar het heeft geregend en dat maak overmoedig. Opeens kan ik weer “in de grond” en wat het is weet ik niet, maar het MOET. Daarom rij ik vrijdagochtend naar kwekerij ‘In goede aarde’. Het is ongeveer 45 minuten met de auto.

Het is niet druk op de weg, de zon schijnt door het dak van de auto en uit de luidsprekers klinkt swingende Bossa Nova muziek. De CD staat op repeat dus ben ik verzekerd van een oneindige stroom van deze muziek. Meezingen gaat niet, want de meeste liedjes zijn in het Portugees. “Esperança de mar Azul” is het enige zinnetje dat ik kan oppikken. 

Onderweg mijmer ik wat me bezielt, om midden in de zomer planten te gaan kopen. Maar omdat er dit jaar geen bezoekers komen heb ik nu de gelegenheid om veranderingen in de border aan te brengen. Ik heb uit de catalogus van de kwekerij een aantal planten geselecteerd die goed tegen droogte kunnen. Want het klimaat verandert; ook in mijn tuin. Astrantia, -Zeeuws knoopje- is na de droge hete zomers van een volle bos gereduceerd tot een miezerig plantje met slechts één stengel. 

Aangekomen in Biervliet staat de kwekerij ‘In goede aarde’ erbij om door een ringetje te halen. Het fijne van deze kwekerij vind ik, dat je in de tuin de volwassen planten kunt beoordelen. Ze groeien op dezelfde grondsoort (klei) die ik heb, dus miskopen is bijna uitgesloten! De schitterend aangelegde tuin alleen al is een bezoekje waard. Voeg daar de vrolijke adviezen van Frans en Franny bij en je begrijpt waarom ik er graag kom!

Na een uurtje struinen is het tijd naar huis terug te keren. Met een achterbank vol planten start ik de auto. Meteen klinkt daar de Bossa Nova muziek weer. “Esperança de mar Azul” zing ik mee. En op de achterbank swingen de blauwe Salvia’s mee op de maat van de muziek. 

“Esperança de mar Azul”; Hoop op een blauwe zee.

Een blauwe (bloemen) zee… Dat gaat zeker lukken! 
Fijne week
Hetty
De nieuwe volgers van harte welkom op mijn blog.
romantische rozentuin.
Kwekerij 'Ín goede Aarde'
Kwekerij 'In goede Aarde'
Kwekerij 'In goede Aarde'
De tuin van Kwekerij 'In goede Aarde'
Daar swingen de blauwe planten op de achterbank!
Papaver zaailing
Papaver zaailing 
zomertuin 's morgens vroeg
zomertuin 's morgens vroeg 
Catananche
Catananche, blauwe strobloem kan goed tegen droogte.
Rozen Sceptre d'Isle in combinatie met vaste planten.
Rosa Blush Noisette
Rosa Blush Noisette.
Nieuwe aanwinst voor een zee van blauw, Salvia 'Dear Anja'

Tot besluit nog een kijkje in de achtertuin.

Thank you Carol for hosting my blog on maydreamsgardens garden-bloggers-bloom-day-

Reacties

  1. Prachtig allemaal, ik heb weer genoten van het verhaal, de foto's en het filmpje.
    Hartelijke groet, Carina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beautiful photos! I love that poppy filled with little bees (or bee-look-a-likes). Your garden in nothing but amazing, thank you for the video.

    We won't let my son know I had to use Chrome to have the automatic choice to translate! He's a Google user, I'm not usually!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi is je tuin Hetty! Jammer dat er geen open dagen zijn,maar je grijpt je kans voor wat nieuwe aankopen.Hopelijk volgt er nog wat regen die voor een goede start zorgt voor de nieuwkomers!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. What a fun ride. Buying plants at any time is terrific... Blame it on the Bossa Nova.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beautiful Poppies .I miss my spring garden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. I hope the poppy covered in bees was not in the backseat of your car! That would be terrible if they are the kind that stings.

    Buying plants in the summer is not wise - but who wants to be wise when it comes to gardening. Do what is fun! (I just bought a backseat full recently too. They were on clearance and the price was irresistible.)

    Jeannie@GetMeToTheCountry (Lower middle Tennessee, USA)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hét moment om wat nieuws te planten, als je dat tóch al van plan was: zo vlak na de regen!
    Je zult genoten hebben en je gaat genieten: ik hoop dat de nieuwe planten goed gaan aanslaan.
    Hartelijke groeten van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten