Lathyrus zaaien en knippen.

Er zijn tuinvrouwen/mannen die geen bloemen uit hun tuin durven te knippen. Want, zo zeggen zij, dan mis ik die bloemen in de border. Voor hen heb ik de volgende tip: zaai Lathyrus. Want daar kan je eindeloos van blijven knippen. Hoe meer bloemen je knipt, hoe langer de plant door gaat met bloeien.

Persoonlijk ben ik groot fan van deze geurende bloemen. Je koopt een zakje zaden voor een paar euro en jongens, wat heb je er veel plezier van. Het heeft ook wel iets; zo'n nostalgisch bosje lathyrus op tafel.

Het zaaien kan op verschillende manieren.

1 Zaai ze begin november in de volle grond. Dit is de gemakkelijkste manier.
2 Zaai ze begin februari voor in wc rollen. Maak gebruik van een kasje buiten. 
3 Geen kasje? Zaai ze voor en zet ze in de vensterbank. April lijkt me de beste tijd.

Uitplanten als de lathyrus plant ongeveer 15 cm groot is. Zet er stokken bij, want ze zoeken een weg naar de blauwe lucht!

In mijn tuin is het zaaien in november mislukt. Ik heb in april een tweede poging gedaan door ze binnen te zaaien. Dat lukte prima. De planten heb ik uitgeplant in de border. Ze groeien wel, maar niet van harte. Het is afgelopen voorjaar gewoon te droog geweest.

Maar er is ook een succes te melden. Want de lathyrus die zich verleden jaar spontaan zelf heeft uitgezaaid, is uitgegroeid tot een stevige sterke plant. Ze bloeien volop. Al wekenlang pluk ik boeketjes om op de keukentafel te zetten. Er komt geen einde aan de stroom bloemen!

Dus aan alle tips kan ik het volgende toevoegen: je kunt ook in de volle grond zaaien aan het einde van de zomer. 

Laten we doen wat moeder natuur ons leert: zaai wanneer het zaad valt.

Fijne week!
Hetty
De nieuwe volgers van deze week hartelijk welkom op mijn blog.
romantische rozentuin.
veldboeket met lathyrus.
Net geplukt, veldboeket met Lathyrus.
veldboeket met lathyrus.
Schattig veldboeket met lathyrus.
Lathyrus
Zelf uitgezaaide Lathyrus. Begin juni al in bloei!
Lathyrus met vrouwenmantel
 Lathyrus met vrouwenmantel
Lathyrus met achillea
Weer een ander boeket op de keukentafel.
Lathyrus paars
De Lathyrus die ik in april heb gezaaid. Nog maar een enkele bloem in bloei.
Lathyrus roze
Deze hebben zichzelf gezaaid. Heel veel bloemen al weken lang.
Lathyrus peulen
Zorg dat deze peulen worden weggeknipt. Anders stopt de plant met bloeien.
Lathyrus gezaaid in wc rollen.
Zo kan je Lathyrus zaaien. De wc rollen plant je gewoon mee in de grond.

Mijn comments op jullie posts:
Aan alle lezers, bedankt voor jullie mails en apps op mijn vorige post. 
Lisa: thanks for your kind comments every week on my blog


Reacties

  1. How beautiful, Hetty. I have never heard of Lathyrus self-sowing before but yours obviously decided it was the best way to grow. I will give it a try. Thank you for such interesting and pretty posts.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I never have luck planting latyrus. Maybe I will try your toilet roll planting scheme. I do love these sweet smelling flowers.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Erg mooi, die bosjes met lathyrus!
    Bijzonder dat de plant, die zelf zijn plekje mag kiezen in de tuin, het sterkst blijkt.
    Ik heb hier de overblijvende lathyrus, die elke jaar terugkomt. Deze heeft zelf zijn plek gekozen door uitzaai. Op de door mij gekozen plek is hij verdwenen.
    De bloemen geuren jammer genoeg niet, maar zijn wel mooi.
    Hartelijke groeten van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij mij beginnen ze nu pas te bloeien, ze wilden maar niet opkomen..uiteindelijk ook voorgezaaid. Je hebt prachtige boeketjes gemaakt, het zal heerlijk ruiken bij jou in huis.....

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten