De hemelsblauwe bloemen.


vlas veld

Heb je wel eens oog in oog gestaan met een veld bloeiend vlas? In mijn beleving is er niets mooiers dan dat. Alsof de hemel in duizend stukjes naar beneden is gevallen. Alles is mooi aan dit gewas. De lichtblauwe bloemen wiegen op slanke ijle stengels zachtjes in de wind. De bloemen bloeien tot de lunch. Daarna gaan ze allemaal dicht. Dan heeft het veld een frisgroene kleur. Het toont fragiel; aaibaar. De volgende morgen zijn er weer nieuwe bloemen die tot bloei komen. 

In onze omgeving zijn er verschillende percelen met vlas ingezaaid. Wat een verwennerij!  Regelmatig bezoek ik het veld om van al dat moois te genieten. Tijdens een van mijn bezoekjes ontmoet ik de boer van het land. Ik heb hem gevraagd waarom er dit jaar opeens zoveel akkers met vlas zijn ingezaaid. Is de teelt soms zwaar gesubsidieerd? Dat laatste blijkt niet het geval.

Hij legt uit dat boeren zoeken naar gewassen die wat opleveren. Verleden jaar was er uit China veel vraag naar vlas. (Van de stengels van vlas, wordt linnen gemaakt.) Zodoende heeft hij dit jaar vlas gezaaid. Maar zegt hij zuchtend: ‘Door het coronavirus ligt de handel plat’. Om me meteen daarna te verzekeren dat hij het mooiste beroep heeft van de wereld. Ik weet het allang; boer zijn is niet gemakkelijk.

Hoewel ik volop geniet van de hemelsblauwe bloemen, heb ik toch de blues. Waarom?

Ach, tijdens het filmen van het vlas heeft een teek me gebeten. Ik kwam er een paar dagen later pas achter toen er een rode kring rond de beet verscheen. De dokter heeft me een penicillinekuur gegeven. Zolang je de pillen slikt -14 dagen- mag je niet in de zon.  Wat een straf voor een tuinvrouw die nu alleen bij bewolkt weer naar buiten mag. Of anders met factor 50 op het gezicht, lange mouwen, lange broek, handschoenen aan en op mijn hoofd een hoed met brede rand. Wat warm! En juist nu er een hittegolf is voorspeld voor de komende dagen.

Ik lijd aan hemelsblauwe blues.
Fijne week
Hetty
De nieuwe volgers van deze week hartelijk welkom op mijn blog.
romantische rozentuin.
vlas veld
 Het vlasveld van Groot Middenhof.
vlas veld
Een ander perceel; ik ben gefascineerd door dit veld.
vlas veld zonder bloemen
Als je na de lunch komt zijn alle bloemen gesloten. Het ziet er zo aaibaar uit.
vlas veld
Weer een ander bezoekje. Die kleur, die opgaande stengels.
Delicate vlasbloem.
De vlasbloem close up.
De video van het veld. Hoor je de vogels? Het is daar hemels!

Mijn comments op jullie posts:
Zem: Inderdaad interessante planten om een contrast mee te maken. Het zwarte grasje heb ik wel een geprobeerd, maar het is verdwenen in de border. De vlier vind ik prachtig!
Lisa: All the plants I bought are in the soil and it started raining! so they make a good start.
Karin: I think you have to water your Phlomis in dry conditions. They are worth it!

Het is altijd leuk om jullie opmerkingen te lezen. Bedankt voor de moeite die jullie nemen.

Reacties

  1. Wat mooi, Hetty, die vlasvelden.Ik heb ze in Nederland eigenlijk nooit zo gezien, wel in Polen toen we daar op vakantie waren.Ik ben twee weken terug ook voor het eerst in mijn 60 jarig leven door een teek gebeten. ....Helemaal paranoide werk ik nu in de tuin...........

    BeantwoordenVerwijderen
  2. The Flax field is gorgeous. It is amazing how linen is made. From the field to the cloth. I love hearing the birds of your area!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten