Maretak. Don't try this at home!



Wie kent niet Panoramix, de druïde uit de strip van Asterix en Obelix. Hij brouwt de beroemde toverdrank waardoor de Galliërs onoverwinnelijk zijn. Belangrijk ingrediënt is maretak (Viscum album) die hij met zijn gouden sikkel uit de boom snijdt. 

Het is een prachtig verhaal, maar geloof er niet in, want de maretak is giftig. Alles is giftig, behalve de prachtige witte bessen die tegen de kerst aan de plant verschijnen. Maretak, het fascineert me. De bijzondere leerachtige bladeren als zeewier, die zomaar uit een tak groeien. Dat wil ik ook in mijn fruitboom.

Het is inmiddels 5 jaar geleden dat ik de kleverige zaden van de maretak aan de appelboom heb gesmeerd.(lees hoe) Er groeiden uit ieder zaadje twee tentakels die zich in de boom boorden. Daarna verschenen er twee blaadjes. Het jaar daarop werd de maretak iets groter, maar geen bessen. Geduldig wacht ik. Het jaar daarop iets groter... geen bessen. Het jaar daarop iets groter... geen bessen. Het jaar daarop.....geen bessen. Ook dit jaar kijk ik verwachtingsvol naar mijn maretak....

Geen bessen!

Mijn man oppert: misschien heb jij alleen mannelijke planten en krijg je nooit bessen. Ik surf het internet af en wat blijkt? Mijn man heeft gelijk. De plant is tweehuizig. Heb ik dan alleen mannelijke planten? Of alleen vrouwelijke? Ik tel de planten die op verschillende plekken uit de boom groeien. Op de ene tak zeven en op de andere drie. Het zou toch te gek zijn dat die allemaal mannelijk of vrouwelijk zouden zijn? Waarschijnlijk is de tak nog niet groot genoeg en moet ik nog jaren wachten. Mijn geduld wordt weer enorm op de proef gesteld.

Over het zaaien van maretak kan ik kort zijn: don't try this at home. Want ik vrees dat ik pas maretak kan oogsten als ik zo oud ben als Panoramix! 
Fijne week,
Hetty
Nieuwe volgers van harte welkom op mijn blog!
Maretak gekocht in 2014.....
........Ik 'zaai' de kleverige bessen op mijn appelboom. 
Maretak. Dat is toch iets dat je in je tuin wil laten groeien? En dan elk jaar oogsten.....
Afgelopen zomer ergens in de Champagnestreek...... 
......hier is voldoende maretak voor Panoramix! 
In mijn tuin: Geen bessen. Alleen regendruppels! Ik heb nog veel geduld nodig.

My comments:

Lisa: It seems you totally restyled your house into the Christmas scene! A lot of work. I am not used to do so. Just a Christmas tree and some baubles. Love your effort.








Reacties

  1. En dan heb je het helemaal opgegeven, en dan over een aantal jaren: yes, een bes!
    Ik hoop het voor je.
    En die drankjes: die laat je maar over aan Panoramix...
    Hartelijke groeten van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hetty, I love your effort to grow mistletoe. I have never seen so much mistletoe on a tree before that is in your pictures. The bit of mistletoe I have seen was in small patches. It doesn't grow much where I live. There used to be a tree at a park where we walk that had some mistletoe growing on it but the tree died and I don't know where the mistletoe went. I guess it also died.
    Have a great week.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten