Mijn favoriete baardirissen.

De dag dat we in Oostkapelle zijn komen wonen stond tegen de zuidmuur van het huis een grote groep blauwe baardirissen te bloeien. Een mooier welkoms boeket is er niet. Om die reden hebben deze baardirissen een warm plekje in mijn hart. 

Maar niet alleen in mijn hart hebben ze een warm plekje,  baardirissen (Iris Germanica) houden ook van een warm plekje in de tuin. Het heetste plekje is precies wat ze willen. Ze houden van stoven in de zon! En droog mag het zijn. Ik heb wel eens gehoord dat je baardirissen maar één keer water hoeft te geven. Dat is op het moment dat je ze plant. Ideaal.

Na een jaar of vijf zijn de wortels meestal te dicht vertakt. Augustus is de beste tijd om alles er uit te spitten. De dikke wortels breek ik in stukken. De nieuwste delen plant ik lekker ruim uit elkaar. De wortels worden ondiep geplant, zodat de zon er op kan schijnen. Het zijn tenslotte zonaanbidders! Daarna knip ik de helft van het loof af. Zo verliezen de planten niet teveel energie aan uitwaseming.

In de loop der jaren heb ik veel verschillende soorten verzameld. Met succes. Maar als ze niet bloeien kun je deze baardirissen beter weggooien. Aanmodderen met slechte soorten is zonde van je tijd.

De drie favorieten.
Night Ruler is een bijna zwarte Iris. Deze geurt naar chocolade. Alle tuindames zijn er gek op! 
Classic Look heeft een combi van wit met een blauw randje. Dat blauw is dezelfde kleur van de baardiris die al in de tuin stond te bloeien. Ik heb ze samen in een perk geplant. 
Grace Thomas heeft een licht gele kleur. Nog maar een paar jaar in mijn tuin, maar zo mooi in combinatie van wolfsmelk! ( Euphorbia)

Ben je hebberig geworden en op zoek naar een mooie soort? Kijk dan op de website van kwekerij joosten. Er is een baardiris in bijna elke kleur!
Fijne week
Hetty
romantische rozentuin
Iris Germanica 'Night Ruler'
Iris Germanica 'Night Ruler' 
Iris Germanica 'Classic Look'
Iris Germanica 'Classic Look' 
Iris Germanica 'Grace Thomas '
Iris Germanica 'Grace Thomas ' 
Onbekende baardiris die ons verwelkomde in Oostkapelle.

Helaas kan ik nog op de meeste van jullie blogs geen commentaar geven. Daarom doe ik het zo:


Jan. Dat is helemaal gemakkelijk een bezoeker je blog laten maken!  Prachtige foto’s

Elly. Geweldige wandeling door Rotterdam. En de foto’ zo mooi genomen. Die doorkijkjes! Super goed gezien.

Nadezda. Lovely visit to Helsinki. It must have been wonderful to see so many flowers. 




Reacties

  1. Your iris collection is so pretty. I love the dark irises but I haven't had luck growing them. Have a great week.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten