Blauwe regen. Wisteria

Blauwe regen. Wisteria
In deze tijd van het jaar is de tuin prachtig. De Wisteria is in bloei. Eind april/begin mei openen de zacht lila bloemen en imponeren me met een gordijn van kleur! Ik kijk er vanuit de kamer op. Wat is het mooi. 

Maar niet alleen de kleur, ook de kracht van deze plant imponeert me. Sterke ranken kruipen over de grond op zoek naar mogelijkheden. Daar ben ik alert op. Die nieuwe uitlopers knip ik af. Anders is het alleen nog maar Wisteria in mijn tuin! Dikke basis takken hebben zich om een stuk betonijzer gedraaid. Het ijzer wordt gesmoord in een verstikkende omhelzing. Soms denk ik wel eens, zou het ijzer breken?

Wisteria wordt ook wel boomwurger genoemd. Wurgen, dat kan hij. In mijn tuin staat hij tegen een paal met een zware ketting. Het idee was dat de blauwe regen langs deze ketting zou gaan slingeren. Inmiddels zijn de takken zo zwaar en sterk dat de ketting strak staat onder het gewicht. Ik vind het aandoenlijk wanneer een blauwe regen met een bamboestokje als steun ziet staan. Dat gaat het bamboestokje zeker verliezen.

Wisteria is een wilde schoonheid. In deze plant zie je zowel the beauty als the beast!
Fijne week

Hetty
romantische rozentuin
Nieuwe volgers van harte welkom.
Zacht lila bloemen.
Zo mooi tegen de blauwe lucht

een gordijn van kleur
Dikke basis takken.
Wurgende omhelzing
Een bamboe stokje geeft te weinig steun.


Helaas kan ik nog op de meeste van jullie blogs geen commentaar geven. Daarom doe ik het zo:

Zem: De bloei? Het was kort maar krachtig. Maar prachtig Zem! Nog steeds hebben we hier heel weinig regen gekregen. 

Marijke: Wat hebben jullie veel werk verzet. De boompioen is hier ook schitterend. Ik heb dezelfde kleur als jij.

Lisa: So glad you finally see some spring colour in your garden. Winter is over!

Nadezda: Lovely pictures from St Petersburg. Thanks for sharing!

Geke: Mooie combi T. v Eijk en mistic van Eijk. Wat kleur betreft, ik hou van alle tulpen kleuren!






Reacties

  1. Haha, een Wisteria met een bamboestokje, dat werkt slechts tijdelijk bij een peuter-wisteria.
    Hetzelfde geldt voor de wilde wingerd.
    De kracht van zulke klimmers wordt inderdaad aanvankelijk zeer onderschat.
    Prachtig, jouw blauwe regen!
    Hartelijke groeten, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, wonderful wisteria Hetty. What a color!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Your wisteria is a handsome beast. I bet it could stand on its own now. I wonder why you can't comment on my blog? I don't understand that. I am happy that you still stop by. Thank you for posting here to let me know you do read the blog.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten